بهترین روش تمیز کردن کولر آبی بدون آسیب رساندن به آن

بهترین روش تمیز کردن کولر آبی بدون آسیب رساندن به آن

تمیز کردن کولر آبی روش هایی دارد که در این مطلب آن ها را توضیح می دهیم. اگر به دنبال راه هایی برای تمیز کردن کولر آبی هستید و نمی دانید باید از کجا و به چه روشی شروع کنید این مطلب را مطالعه فرمایید.

نحوه تمیز کردن کولر آبی

 

نحوه تمیز کردن کولر آبی

 قطعات و لوازم یدکی کولر گازی

لوازم کولر آبی

برای “تمیز کردن کولر آبی” مراحل زیر را طی نمایید:

بیرون آوردن پوشال‌های کولر آبی

کولر آبی از هر مارکی که باشد باید پوشال های آن عوض شود. پس ابتدا آب کولر را قطع نمایید و از وصل نبودن برق کولر آبی اطمینان حاصل کنید. دریچه ها را با احتیاط باز کنید و سپس پوشال ها را خارج نمایید.

باز کردن شیر تخلیه کولر آبی

حال باید آب موجود در کف کولر آبی را تخلیه نمایید. برای این کار شیر تخلیه که در کف کولر قرار دارد را باز نمایید و منتظر بمانید تا آب موجود تخلیه شود. مسیرهای ورودی و خروجی آب را چک کنید تا خروج آب با مشکل مواجه نشود. همچنین باید بررسی کنید که شیر خروجی آب به خوبی آب بندی شده باشد تا با مشکل نشتی در زمان استفاده از کولر مواجه نشوید.

شستن محفظه‌ی داخلی کولر آبی

با استفاده از فرچه یا جارو محفظه داخلی کولر را تمیز نمایید. بعد از اینکه رسوبات را خارج نمودید از یک جارو برقی که برای سطوح تر و خشک مناسب است استفاده نمایید تا خاک و آشغال های باقی مانده کف کولر را جمع نمایید. این خاک و خاشاک باعث گرفتگی پوشال می شوند که باعث می شوند از جریان هوا در پوشال ها جلوگیری شود که در نهایت فرآیند تبخیر آب را کند می کند.

شست و شوی محفظه‌ی داخلی با استفاده از سرکه

برای شست و شوی بهتر داخل کولر آبی از سرکه سفید تقطیر شده استفاده کنید. سرکه را با مقداری آب مخلوط نمایید وکف کولر آبی بریزید و به مدت یک ساعت بگذارید بماند. بهتر است که مجرا و تانک آب با صابون شسته شوند و به خوبی آب کشیده شوند. بعد از اینکه یک ساعت گذشت کف کولر آبی را از این محلول پاک نمایید.

خراشیدن کف محفظه از رسوبات

 

خراشیدن کف محفظه از رسوبات

برای رسوباتی که هنوز پاک نشده اند و کف کولر باقی مانده اند می توان از یک فرچه کمک گرفت و بدون استفاده از آب به تمیز کردن آن ها پرداخت. رسوبات مقاوم تر را از کف محفظه بخراشید و سپس از آب کمک بگیرید تا آن ها را خارج نمایید.

چک کردن اجزای مکانیکی کولر ابی

بر روی اجزای مکانیکی کولر آبی مانند یاتاقان، فن و موتور چند قطره روغن بریزید تا حرکت قطعات مکانیکی آن ها نرم تر و روان تر شود و اصطکاک آن ها از بین برود. همچنین باید میزان کشش و تسمه فن نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

اضافه کردن پوشال های مناسب

برای خرید پوشال جدید باید به سایز پوشال های قبل توجه نمایید. پوشال های قدیمی را از گیره های مربوط جدا نمایید و بعد از شستن دریچه ها پوشال های جدید را در محل خود نصب نمایید.

بررسی مسیر آب ورودی به محفظه کولر ابی

از سالم بودن مسیر آب ورودی به کولر آبی اطمینان حاصل نمایید.

نصب دریچه های کولر

ابتدا بررسی نمایید که فن و پمپ کولر آبی به درستی کار می کند یا نه. سپس دریچه های کولر آبی را در محل خود نصب نمایید.

شست و شوی فضای بیرونی کولر

 

شست و شوی فضای بیرونی کولر

شست و شوی کولر آبی را هر چند هفته یک بار انجام دهید. برای این کار باید برق کولر آبی را قطع نمایید و بدون استفاده از مواد شیمیایی این کار را انجام دهید.

شستشوی کولر با مواد دیگر

از روش های زیر نیز می توان برای شستشوی کولر استفاده نمود:

شستن کولر با آب و مواد شوینده

رسوب و شوره کم کولر آبی را می توان با آب و مواد شوینده تمیز نمود. برای رفع شوره از یک برس سیمی استفاده نمایید. تمام قطعاتی از کولر که قابل شستشو می باشند را باز نمایید و مواد شوینده را روی آن ها بریزید و سپس آن ها را با فرچه تمیز کنید. دقت کنید که از مواد شوینده اسیدی استفاده نکنید زیرا این مواد به بدنه کولر آسیب وارد می کنند.

شستن کولر با جوهر نمک

شوره و رسوبات قوی کولر را باید با یک ماده قوی از بین برد. جوهر نمک برای این کار پیشنهاد مناسبی می باشد اما باید دقت کنید که در هنگام استفاده از جوهر نمک نکات ایمنی را رعایت نمایید. دستکش بپوشید و ماسک بزنید سپس جوهر نمک را در تشتک و روی قطعاتی که رسوب گرفته بریزید و سپس بعد از گذشت چند دقیقه رسوبات و شوره های کنده شده را با آب فراوان بشویید.

شستن کولر با سرکه

یکی از موادی که قدرت پاک کنندگی بالایی دارد سرکه می باشد. این ماده در از بین بردن جرم و رسوبات شیرآلات و سطوح فلزی بسیار موثر می باشد. اگر کولر خود را با فاصله های زمانی کم می شویید، بهترین ماده تمیز کننده سرکه می باشد.  برای استفاده از این ماده مقداری از سرکه را در کف کولر و قطعات رسوب گرفته بریزید و بعد از چند دقیقه شوره های کولر را با برس تمیز نمایید. دقت کنید که سرکه را برای مدت طولانی روی قطعات کولر نگذارید زیرا این ماده با خاصیت اسیدی خود باعث آسیب رسیدن به قطعات می شود.

شستن کولر با جرم گیر کولر آبی

اخیرا جرم گیرهای مخصوص برای از بین بردن شوره کولر آبی تولید می گردد که کم خطر و خنثی می باشند و خطر کمتری نسبت به جوهر نمک دارند.

فروش شوره گیر کولر آبی معجزه گر

استفاده از رسوب گیر کولر آبی

 

استفاده از رسوب گیر کولر آبی

پدهای سلولزی یا همان رسوب گیرها با فرمول خاصی ساخته می شوند و در سینی کولر آبی قرار می گیرند. این رسوب گیرها با جذب شوره و رسوبات داخل آب اجازه نمی دهند که بدنه کولر و پوشال ها شوره بگیرند. رسوب گیر روی یون کلسیم تاثیر می گذارد و آن را خنثی می کند و از این طریق از تشکیل رسوب در کولر آبی جلوگیری می شود. بعد از مدتی رسوب گیر باید تعویض شود و رسوب گیر جدید در داخل کولر قرار گیرد. رسوب گیر کولر آبی در فروشگاه های لوازم کولر به راحتی پیدا می شود.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *