دیفراست یا برفک زدایی یخچال + نحوه تست و علت کارنکردن دیفراست

دیفراست یا برفک زدایی یخچال + نحوه تست و علت کارنکردن دیفراست

معنی کلمه دیفراست به فارسی یخ زدایی است. در گذشته برای از بین بردن برفک و یخ‌های یخچال مجبور بودیم، برفک‌ها را به صورت دستی از میان برداریم، در واقع خودمان عملیات دیفراست یا یخ زدایی را انجام می‌دادیم. اما دیفراست یا یخ زدایی در یخچال چگونه کار می‌کند؟ در این مقاله قصد داریم به تشریح نحوه عملکرد سیستم دیفراست یا یخ زدایی یخچال فریزر بپردازیم.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 5 دقیقه

یخچال دیفراست Defrost چیست؟

سیستم دیفراست همان برفک زدایی است. اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه بگوییم دیفراست (DeFrost) چیست باید بگوییم نام عملیاتی است که برای ازبین‌بردن و آب کردن برفک‌های اپراتور در برخی از سیستم‌های تبرید مانند یخچال انجام می‌گیرد. نمی‌توان از به‌وجودآمدن برفک جلوگیری کرد زیرا در یخچال رطوبت وجود دارد، بنابراین با عمل دیفراست (DeFrost) می‌توان برفک‌های یخچال را از بین برد.

یخچال دیفراست Defrost چیست؟

نحوه کار سیستم دیفراست یخچال فریزر

سیستم دیفراست یخچال تشکیل شده از اواپراتور، تایمر، ترمودیسک یخچال، ترموفیوز، سنسور و هیتر می‌باشد.

سنسور دیفراست، به اندازه‌گیری دمای اطراف اواپراتور می‌ پردازد و آن را به برد اصلی یخچال ارسال می‌کند. با توجه به مدل یخچال، این سنسور در یک دمای خاص فرمان روشن شدن المنت و در دمای دیگری نیز فرمان خاموش شدن آن را صادر می‌کند. در هر زمانی که دما تا حد مشخصی پایین بیاید، بعد از صدور فرمان از سنسور به برد الکتریکی، هیتر روشن شده و به آب کردن برفک‌ها می‌ پردازد. پس از اینکه فرایند آب شدن برفک‌ها به اتمام رسید، فرمان خاموش شدن هیتر صادر می‌شود و هیتر خاموش می‌گردد.

فروش قطعات و لوازم جانبی یخچال فریزر

مدت زمان دیفراست یخچال

اینکه هرچند وقت یکبار و چه مدت المنت در مدار قرار بگیرد و مدت زمان دیفراست یخچال چقدر باشد، به کارخانه سازنده یخچال و همچنین محاسبات آن‌ها بستگی دارد. به طور کلی هر 6 تا هشت ساعت، المنت برای 10 تا 30 دقیقه وارد مدار شده و باعث آب کردن برفک‌ها می‌شود. این مکانیسم به این صورت است که با بالا رفتن دمای محیط اواپراتور به اندازه مورد نظر کارخانه، ترمودیسک برق المنت را قطع می‌کند. اگر المنت در مدار باقی بماند و بدون دلیل دمای کابین افزایش پیدا کند، اتلاف انرژی و حتی آسیب به دستگاه را در پی دارد.

مدت زمان دیفراست یخچال

علت دیفراست نکردن یخچال

عمل نکردن سیستم دیفراست ممکن است به دلیل یکی از موارد زیر باشد:

خراب شدن یکی از قطعات داخل سیستم دیفراست یخچال

برای این که بدانید کدام یک از قطعات سیستم دیفراست دچار مشکل شده است باید هر کدام  را به صورت جداگانه تست کنید.

خرابی در برد الکترونیکی دیفراست

وظیفه برد الکترونیکی دیفراست این است که به هماهنگی عملکرد قطعات سیستم دیفراست مانند سنسور دیفراست یخچال با برد الکترونیکی اصلی بپردازد.

خرابی در برد الکترونیکی اصلی

بعد از موتور یا کمپرسور یخچال، مهم‌ترین قطعه در ساختمان یخچال فریزر برد الکترونیکی اصلی می‌باشد.
هنگامی که برد الکترونیکی اصلی یخچال ایراد پیدا کند عملکرددیفراست یخچال نیز با مشکل مواجه می شود.

قطعات و لوازم یدکی یخچال سانی

نحوه تست سنسور دیفراست یخچال

اگر سیستم دیفراست یخچال مشکل پیدا کند، عمل یخ زدایی در یخچال انجام نمی شود و در این زمان سنسور دیفراست یخچال باید تست شود.

تست سنسور یخچال به چه صورت است؟

 

ابتدا باید سیم برق یخچال فریزر را از پریز خارج نمایید.
سپس با استفاده از اهم متر میزان مقاومت قطعه را اندازه‌گیری کنید. عدد نشان داده شده روی اهم متر را برای تست سنسور دیفراست یخچال کنترل کنید. اگر این عدد صفر باشد، نشان دهنده این است که قطعه مقاومت ندارد و برای تعمیر یخچال باید عوض شود.
اما اگر عددی که بر روی اهم متر نمایش داده شد یک عدد غیر از صفر باشد، نشان دهنده این است که سنسور دیفراست سالم است و به تعویض قطعه نیاز ندارد.دیفراست یخچال

مقایسه یخچال های دیفراست با نوفراست

  • از آنجایی که در یخچال‌های نوفراست، برفک‌ها به صورت اتوماتیک آب می‌شوند، برفکی نیز تولید نمی‌شود در نتیجه نیازی به خاموش کردن یخچال برای طولانی مدت نیست در نتیجه سرمای داخل یخچال از بین نمی‌رود و برای اینکه فضای داخل یخچال دوباره سرد شود به فعالیت زیاد کمپرسور یخچال نیازی نیست.
  •  مزیتی که یخچال دیفراست نسبت به نوفراست دارد این است که اگر در محل زندگی شما دائما برق قطع می‌شود، برفک‌هایی که روی مواد غذایی وجود دارند، کمک می‌کنند که سرمای ماده غذایی در طول زمانی که برق وجود ندارد دیرتر از بین برود و در نتیجه ماده غذایی نیز فاسد نشود. این مسئله به‌خصوص برای زمان‌هایی که می‌خواهید سفر کنید و نیاز دارید ماده غذایی منجمد باقی بماند دارای اهمیت است.

با توضیحات بیان شده این بستگی به شما دارد که چه نوع یخچالی را خریداری کنید. اما باید گفت که در حال حاضر پیشرفت صنعت یخچال سازی به سمت یخچال های نوفراست (بدون برفک) رفته است و امروزه بیشتر یخچال‌هایی که تولید می‌شوند از نوع بدون برفک می‌باشند.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *