عایق لوله مسی و چسب عایق لوله مسی

عایق لوله مسی و چسب عایق لوله مسی

عایق لوله مسی، انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی دارد که باعث شده است در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشد. به همین دلیل است که برای آشنایی بیشتر شما قصد داریم که در این مقاله ، انواع مختلف عایق‌های لوله مسی را بررسی کنیم و در مورد آن‌ها به طور مختصر توضیح دهیم.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

عایق لوله مسی

عایق لوله مسی(عایق الاستومری)” هم نامیده می‌شود از تجهیزاتی است که برای کنترل اتلاف انرژی و انتقال حرارت در مصارف مختلف به کار برده می‌شود. عایق های حرارتی و برودتی  دارای سه دسته هستند:

  1. دسته اول عایق‌های سنتی پشم شیشه و پشم سنگ، که در برابر حرارت مقاومت خوبی ندارند.
  2. دسته دوم عایق الاستومری پلی اتیلنی هستند که به اصطلاح فوم سفید نیز نامیده می‌شوند، ایراد این دسته عدم انعطاف پذیری است.
  3. دسته سوم هم که یکی از محصولات نوین و بروز است و عایق الاستومتری نامیده می‌شود که با سلول‌های بسته و مقاومت بسیار بالا در مقابل انتقال حرارت و در عین حال انعطاف پذیر می ‎باشد.

عایق لوله مسی 5/8 سانوفلکس

عایق لوله مسی 3/8 سانوفلکس

عایق لوله مسی
عایق لوله مسی

انواع عایق لوله مسی

عایق لوله‌های مسی بر اساس سایز یا قطر لوله و ضخامت عایق به کار رفته در آن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع مختلف عایق‌ها خواهیم پرداخت:

عایق کف خاکستری (Armacell Tubolit)

عایق کف خاکستری یکی از اقتصادی‌ترین نوع عایق‌ها می‎باشد. این نوع عایق لوله مسی از فوم پلی اتیلن خاکستری ساخته شده است و برای انواع مختلفی از لوله‌کشی خانگی کاربرد دارد. همچنین عایق خاکستری لوله مسی در سایز‌ها و ضخامت‌های مختلف در دسترس است. این عایق برای استفاده در محیط بیرون و فضای باز مناسب نیست.

عایق لاستیکی فوم نیتریل کلاس

عایق لاستیکی فوم نیتریل کلاس یک نوع دیگر عایق لوله‌ مسی است که انعطاف‌پذیر، بسته و الاستومری می‎باشد و از مقاومت بسیار خوبی نیز برخوردار است. این عایق به طور بسیار قابل‌ توجهی در اتلاف انرژی نقش دارد و باعث بالا رفتن بازدهی لوله مسی می‌شود. عایق فوم نیتریل کلاس دارای فرمت‌ها و سایز‌های مختلفی مانند لوله‌های تقسیم نشده 2 متری، رول و ورقه‌ ای می‎باشد. از این نوع عایق می‌توان در مصارف خانگی و صنعت تهویه هوا و تهویه مطبوع استفاده نمود. این عایق دارای توانایی تحمل دمای 105 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

عایق لاستیکی EPDM Foam

عایق لاستیکی EPDM Foam در فضای باز و در معرض نور خورشید بسیار کاربردی است. این نوع عایق، یک لایه محافظ ماورا بنفش دارد و دارای قابلیت استفاده در دمای بالا نیز می‌باشد، به همین دلیل است که از این نوع عایق در سیستم‌های گرمایش خورشیدی استفاده می‌توان استفاده کرد. این عایق در ضخامت دیوار و فرمت‌های لوله‌های تقسیم‌نشده 2 متری، رول‌های طولانی و ورق‌های تخت وجود دارد. اما باید توجه کنید که برای استفاده از این عایق در فضای باز، ضخامت عایق لوله باید حداقل 19 میلی‌متر باشد.

انواع عایق لوله مسی
انواع عایق لوله مسی

عایق الیاف معدنی – روکش فویل

عایق الیاف معدنی دارای کاربرد در گرمایش و تهویه مطبوع است. این عایق دارای قابلیت تحمل تا دمای 700 درجه سانتی‌گراد است. این نوع عایق در داخل و خارج خانه کاربرد دارد و مشکلی از این نظر ندارد. اما اگر از آن در خارج خانه استفاده شود، باید از محافظی به نام Polyisobutylen برای پوشش روی آن به کار برده شود.

فروش قطعات و لوازم یدکی کولر گازی

عایق فومی فنولیک – فویل پوشانده شده

این نوع عایق در هر نوع ضخامتی وجود دارد و در کاهش بسیار قابل‌ توجه انرژی نقش دارد. از این عایق در صنعت گرمایشی، تهویه مطبوع، بخش‌های پتروشیمی و دریایی می‌توان استفاده کرد. عایق فومی فنولیک به صورت دال و ورق در بازار وجود دارد. روکش فویلی در محدوده‌ دمایی منفی 50 درجه تا 120 درجه سانتی‌گراد قابلیت استفاده دارد زیرا در این محدوده‌ مقاومت گرمایی خوبی دارد. از این عایق فومی در فضای باز می‌توان استفاده کرد و از این نظر محدودیتی ندارد.

عایق سلولار

عایق سلولار یا سلولزی نوعی عاسق است که از دانه‌های سلولزی تشکیل می‌شود. این مواد سلولزی شامل موادی مانند: شیشه، فوم فنولیک یا نیتریل رابر می‌باشد.

عایق گرانولی (گرانولار)

این نوع عایق خرده‌هایی کوچک دارد که در بین آن‌ها حفرات و فضای خالی وجود دارد. این مواد گاهی به عنوان سلول باز نیز در نظر گرفته می‌شوند زیرا گازها می‌توانند از بین حفرات آن‌ها عبور کنند. کلسیم سیلیکات و پرلیت قالب گیری شده جز عایق‌های گرانولی هستند.

عایق فیبری

این عایق از فیبرهایی تشکیل شده است که قطر کمی دارند و به صورت طبیعی یا مصنوعی وجود دارند. این فیبرها معمولا با استفاده از چسب عایق لوله مسی به هم می‌چسبند. شیشه، پشم سنگ، پشم سرباره و سیلیکا آلومینا از فیبرهای طبیعی می‌باشند.

ورقه‌ای (فلیک)

عایق ورقه‌ای همانطور که از نامش پیداست از ورقه‌ها یا ذرات کوچکی ساخته شده‌اند که ممکن است با استفاده از چسب به هم متصل شده باشند. از جمله این عایق‌ها می‌توان به ورمیکولیت و میکا اشاره کرد.

عایق رفلکتیو (بازتابنده)

عایق‌های رفلکتیو یا بازتابنده برای کاهش انتشار پرتوهایی با طول موج بلند به کار می‌روند که همین مورد کاهش انتقال حرارت تابشی را در پی دارد.

کاربرد عایق لوله مسی
کاربرد عایق لوله مسی

کاربرد عایق لوله مسی

از عایق‌ لوله مسی برای عایق‌کاری قسمت‌های مختلف سیستم‎های تهویه مطبوع مانند: کانال‌های هواساز، لوله‌کشی‌های آب و مبرد در چیلر، سیستم‌های VRF، همچنین لوله‌های کولر گازی  و … استفاده می‎ شود. همچنین این عایق در تجهیزات صنایع دیگری مانند نفت و گاز، صنایع دارویی، صنایع کشتی‌سازی و … نیز کاربرد دارد. علاوه بر این از عایق لوله مسی به عنوان عایق صوتی نیز استفاده می‎ شود. به طور متوسط عایقی که دارای ضخامت 2 سانتی‌متر است می‌تواند شدت صدا را تا 35 دسی‌بل کاهش دهد.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *