علت سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت

علت سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت

علت سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت: شناسایی دلیل سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت و رفع آن کار دشواری نیست. برای آشنایی با این موارد، در این مقاله ما را همراهی کنید تا از دلیل سیاه شدن گوشت در انواع مدل چرخ گوشت، نحوه رفع آن و چگونگی رفع سیاهی قطعات چرخ گوشت آگاهی پیدا کنید.


قیمت قطعات چرخ گوشت


علت سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت

سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، اما در اکثر مواقع این اتفاق به دلیل فاسد شدن گوشت یا نگهداری طولانی مدت آن می‌باشد. اگر قبل از اینکه گوشت را در چرخگوشت بیندازید، تغییر رنگ داده باشد، این مساله ممکن است به دلیل آلودگی باکتریایی یا کپک باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است گوشت پس از استفاده در چرخ گوشت سیاه شود که  به دلایل فنی و مشکل در چرخگوشت می‌باشد. در ادامه درمورد رفع مشکل سیاه شدن گوشت بحث می‌کنیم.

سیاه شدن و له شدن گوشت در چرخ گوشت صنعتی

یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان مشاغلی مانند رستوران‌ها، غذاپزی‌ها، کترینگ‌ها، کبابی‌ها و … سیاه شدن و له شدن گوشت در چرخ گوشت صنعتی , است. معمولا سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت صنعتی به دلیل خرابی یا بی‌کیفیت بودن دستگاه اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل این اتفاق در چرخگوشت صنعتی، مونتاژ اشتباه دستگاه و درگیر شدن ته مارپیچ با گلویی چرخ گوشت می‌باشد.

همچنین اگر سری مارپیچ  و گلویی چرخ گوشت از متریال نامرغوب و غیر استیل ساخته شده باشند، پوشش آن‌ها بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود و باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه می‌شود. اگر این مشکل فنی رخ دهد، باید حتما به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. تعمیرکار معمولا قطعات چرخ گوشت صنعتی مانند مارپیچ و گلویی را با قطعات باکیفیت جایگزین  می‌کند.

نحوه رفع مشکل سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت

برای رفع مشکل سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت , چند راه حل وجود دارد که در این بخش آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • اگر گوشت گرم یا کهنه نگهداری شود، به سرعت رنگ ناخوشایندی به خود می‌گیرد. قبل از اینکه گوشت را در چرخگوشت بیندازید، ابتدا باید اطمینان پیدا کنید که گوشت در جای خنک نگهداری شده و به خوبی سرد شده است.
  • هوا به اکسید شدن گوشت و ایجاد رنگ ناخوشایند در آن کمک می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید از چرخ گوشتی استفاده کنید که درب هواگیر داشته باشد.
  • چرخ گوشت کثیف در ایجاد بوی بد یا ظاهر بد گوشت فرآوری شده موثر است. بنابراین اطمینان پیدا کنید که دستگاه بعد از هر بار استفاده به‌خوبی تمیز شده باشد.
  • آب لیمو یا سرکه از گوشت در برابر فرآوری در چرخ گوشت محافظت می‌کند و از تغییر رنگ آن جلوگیری خواهد کرد. برای این کار باید قبل از چرخ کردن گوشت، یک قاشق چای‌خوری آب لیمو یا سرکه به آن اضافه کنید.

رفع سیاهی قطعات چرخ گوشت

برای جلوگیری از سیاه شدن گوشت در چرخگوشت و همچنین قسمت‌های سیاه چرخ گوشت، ابتدا باید دلیل این اتفاق را پیدا کنید. در ادامه چند دلیل از سیاهی اجزای چرخگوشت را بیان می‌کنیم:

  • اگر کثیفی و گرد و غبار روی قطعات وجود داشته باشد، تمیز کردن کامل آن‌ها مشکل را حل می‌کند. برای اینکه این بخش‌ها را تمیز کنید از محلول تمیز کننده استفاده کنید.
  • گرد و غبار بر روی برخی قطعات یک لایه سیاه تشکیل می‌دهد. این سیاهی را می‌توان با یک پاک کننده از بین برد، اما دستورالعمل‌های دفترچه راهنما را مطالعه کنید تا به قطعات آسیب وارد نکنید.
  • گاهی قطعات به دلیل استفاده زیاد فرسوده و بر روی آن لکه‌های سیاه یا ترک ظاهر می‌شود. در این‌ شرایط نیاز به تعویض قطعات چرخگوشت دارید.

نکات مهم برای چرخ کردن گوشت

برای اینکه از عملکرد درست چرخ گوشت مطمئن شوید لازم است برخی نکات را رعایت کنید تا بتوانید بهترین کیفیت را برای گوشت چرخ کرده خود داشته باشید.  با رعایت این نکات می‌توان از کند شدن چرخ گوشت نیز جلوگیری کرد.

در این بخش نکات مهمی مربوط به استفاده از چرخ گوشت را بیان می‌کنیم:

  • قبل از اینکه از چرخگوشت استفاده کنید، قطعات فلزی آن را از قبل در فریزر بگذارید.
  • بهتر است گوشت را تا حد امکان سرد نگه ‌دارید. اگر گوشت گرم باشد باعث له شدن گوشت خواهد شد.
  • اگر گوشت چربی زیادی دارد، بهتر است آن‌ها را جدا کنید.
  • گوشت را قبل از چرخ کردن به قطعات کوچک‌تری ریز کنید. بزرگ بودن قطعات گوشت باعث می‌شود گوشت به‌خوبی چرخ نشود.
  • هر زمان که فکر کردید تیغه به خوبی نمی‌چرخد و گوشت گرم شده است، چرخ گوشت را خاموش کنید.
    اگر تکه‌های گوشت نرم به تیغه چسبیده‌اند، آن‌ها را جدا کنید و دوباره کار چرخ کردن گوشت را ادامه دهید.
  • به هنگام تمام شدن پروسه چرخ کردن، احتمالا مقداری گوشت در ورودی چرخ گوشت وجود دارد. بهترین راه‌ برای خارج کردن این گوشت‌ها این است که تکه‌ای نان را چرخ کنید. با این کار گوشت باقی‌مانده خارج می‌شود و نان آسیاب شده‌ را نیز دور بریزید.
  • بعد از اینکه کارتان با چرخ گوشت تمام شد باید آن را تا حد امکان تمیز کنید. برای این منظور قطعات چرخ گوشت را در آب داغ و مایع ظرفشویی قرار دهید و بعد از گذشت چند دقیقه آن‌ها را بشویید.
    بعد از شستشو نیز قطعات را به‌طور کامل خشک کنید.
  • اگر از روش روغن کاری چرخ گوشت با کمک اسپری سیلیکون یا روغن زیتون استفاده کنید، می‌توانید به محافظت و روان‌کاری قطعات دستگاه کمک نمایید.
پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *