قطعات سماور برقی

قطعات سماور برقی

قطعات سماور برقی: سماور برقی یکی از لوازم خانه می‌باشد که در ادارات، سازمان‌ها، منازل و رستوران‌ها کاربرد دارد و با کمک انرژی الکتریکی، آب را به دمای مناسب می‌رساند.

سماور دارای ساختمان ساده‌ای می‌باشد، یک بخش آن مخزن برای نگهداری آب بوده و بخش دیگر آن انرژی زا است که برای تولید حرارت و انتقال گرما به آب طراحی شده است. در سال‌های اخیر این سماورها با نوآوری‌هایی همراه شده‌اند و کاربرد راحت‌تر و بهتری پیدا کرده‌اند. بخش‌هایی مانند کلید روشن و خاموش، لوله وسط، کم و زیاد کردن خودکار حرارت، حذف سوخت‌های دودزا مثل هیزم و زغال، استفاده از فنر‌های حرارتی، المنت برقی، سرپوش گازی، شمعک و … . در این مقاله ما به معرفی و توضیح مهم‌ترین قطعات سماور می‌پردازیم.


قیمت قطعات سماور


قطعات انواع سماور برقی

اجزای سماور برقی از دو بخش عمده تشکیل شده‌اند.

قسمت خارجی

این بخش سماور شامل قطعاتی مانند مخزن، در پوش مخزن یا چنبره پایه و دسته سماور می‌باشد.

اجزای الکتریکی سماور برقی

قسمت عمده سماور برقی بخش الکتریکی آن می‌باشد. این اجزا با کمک انرژی الکتریکی شروع به کار می‌کنند که شامل مواردی مثل المنت، فیوز، موستات، سیم لامپ و … می‌باشد.

بدنه سماور برقی

بدنه سماور برقی عموما از جنس استیل ساخته می‌شود تا هم زیبایی ظاهری خوبی داشته باشد و هم در برابر دمای آب مقاومت لازم را داشته باشد. در قسمت بالای بدنه سماور، خطی ایجاد می‌شود که نشان دهنده حداکثر میزان آب می‌باشد. اگر آب بیشتر از این خط در مخزن سماور ریخته شود، به هنگام جوش آمدن سرریز می‌کند و باعث جرم زدگی و دیگر مشکلات می‌شود.


 
قطعات سماور برقی:بدنه سماور

پایه سماور

پایه سماور برقی , بخشی از دستگاه است که بدنه بر روی آن قرار گرفته است. معمولا ترموستات، لامپ خبر، فیوز و سیم بندی مدار در پایه سماور قرار می‌گیرند. اگر در سماور از المنت معمولی با عایق چینی استفاده شده باشد، بین بدنه و پایه از مقوا و نخ نسوز باید استفاده شود تا حرارت المنت به قسمت پایه نفوذ نکند و باعث سوختن سیم و اتصال بدنه و اتصال کوتاه نگردد.

قطعات سماور برقی: پایه سماور

لامپ خبر

لامپ خبر یکی از قطعات سماور برقی است که برای نشان دادن زمان کار المنت در سماور تعبیه می‌شود. ولتاژ این لامپ ۲۲۰ ولت می‌باشد و به حالت موازی با المنت قرار می‌گیرد. اگر لامپ و المنت به صورت سری بسته شوند، مقاومت درون لامپ قسمت اعظم از ولتاژ را نصیب خود می‌کند و المنت نمی‌تواند حرارت تولید کند، در نتیجه آب گرم نمی‌شود.


انواع شیر سماور + سفت شدن و چکه کردن شیر سماور


قطعات سماور برقی: لامپ خبر

المنت

المنت‌ها به دو صورت در سماور برقی استفاده می‌شوند:

  • المنت معمولی
  • المنت آبی

المنت معمولی: این نوع المنت‌ها در ظاهر بسیار شبیه به فنر هستند و به همین دلیل المنت‌های فنری نامیده می‌شوند. المنت معمولی در مهره‌های نر و ماده چینی در تنوره بدنه سماور قرار می‌گیرند. المنت حرارت خود را به تنوره منتقل می‌کند و به دلیل اینکه تنوره در آب قرار گرفته است، باعث افزایش دمای آب می‌شود.

المنت آبی: این نوع المنت، از سیم کروم – آلومینیوم و یا کروم – نیکل ساخته شده است که توسط پودر چینی احاطه شده و برای جلوگیری از نفوذ آب و اکسید شدن المنت،  آن را در یک روکش فولادی قرار می‌دهند. وقتی جریان برق از سیم المنت عبور می‌کند، حرارت تولید شده به محافظ فلزی و سپس آب منتقل می‌شود.

تفاوت المنت معمولی و آبی در این است که المنت معمولی با توان محدودی ساخته می‌شود، زیرا مهار حرارت تولید شده و انتقال آن به تنوره راحت نیست اما به دلیل اینکه المنت آبی می‌تواند حرارت خود را به صورت مستقیم به آب انتقال دهد و در آب قرار می‌گیرد، توان بالاتری دارد. بنابراین سماورهایی که المنت آبی دارند، آب را سریع‌تر به جوش می‌رسانند.

قطعات سماور برقی: المنت

ترموستات

کنترل دما در وسایل برقی اهمیت حرارتی فراوانی دارد، به همین دلیل در این وسایل از کلیدهای کنترل اتومات حرارت استفاده می‌شود که ترموستات نامیده می‌شوند. ترموستات در سماور برقی از نوع بی متالی استفاده می‌شود. قطعات و اجزای اصلی تشکیل دهنده ترموستات بی متالی، شامل پلاتین‌های قطع و وصل، اهرم چینی، عایق‌های چینی، صفحه حساس، محل‌های اتصال، سیم و ولوم می‌باشد.

سیم‌های رابط

سیم رابط سماور برقی باید دارای مقطعی حداقل به اندازه ۵.۱ میلی‌متر باشد. اگر اندازه مقطع کمتر از این مقدار باشد، اصولی و قابل استفاده نیست.

قطعات سماور برقی: سیم رابط

وارنیش یا عایق نسوز

از آنجا که پایه سماور دمای بسیار زیادی دارد، حرارت باعث سوختن عایق هادی‌ها می‌شود و خطر اتصال بدنه یا اتصال کوتاه وجود دارد. بدین منظور از وارنیش برای حفاظت از عایق هادی‌ها در برابر دمای زیاد استفاده می‌شود. جنس وارنیش از الیاف نسوز بوده که مقاومت بالایی در برابر دما دارند. برای تهیه وارنیش لازم است که به مرغوبیت آن توجه کنید، زیرا در صحت عملکرد آن موثر است.

فیوز

فیوز قطعه‌ای است که برای حفاظت از دستگاه در برابر خطر اتصال کوتاه در سماور استفاده می‌شود. فیوز معمولا از نوع شیشه‌ای و متناسب با جریان نامی دستگاه باید انتخاب شود، اما باید گفت که کاربرد فیوز در سماور برقی چندان رایج نیست.

مقوا و نخ نسوز

همانطور که گفتیم المنت معمولی در تنوره قرار می‌گیرد و به دلیل اینکه نیاز است مسیر نفوذ حرارت تنوره به پایه سماور مسدود شود، از مقوا و نخ نسوز استفاده می‌شود.

برای انتخاب مقوا و نخ نسوز لازم است که جنس این دو قطعه از کیفیت بالایی برخوردار باشند. اگر این دو قطعه مرغوبیت لازم را نداشته باشند، عایق‌های حرارتی در اثر ازدیاد حرارت آسیب می‌بینند و در اثر سوختن وارنیش و عایق هادی‌ها، اتصال کوتاه در بدنه به وجود می‌آید.

ترمینال چینی

ترمینال باعث داشتن اتصالات مطمئن و عایق از بدنه فلزی وسایل می‌شود. همچنین مقاومت حرارتی اتصالات را نیز افزایش می‌دهد.

خرید انواع قطعات یدکی سماور برقی و گازی

قطعات یدکی سماور شامل ترمینال چینی، فیوز، مقوا و نخ نسوز، سیم‌های رابط، لامپ خبر، پیچ بغل سماور , دسته بغل سماور , ترموستات، المنت پایه، پایه سماور گازی و برقی، بدنه و سایر قطعات سماور می‌باشند. فروشگاه اینترنتی قائم یدک در زمینه فروش انواع قطعات سماور برقی و گازی و دیگر قطعات لوازم خانگی فعالیت می‌کند و شما می‌توانید قطعات یدکی سماور خود با هر برندی را سفارش و خریداری نمایید.

قیمت قطعات سماور برقی

قیمت قطعات سماور برقی هر کدام دارای قیمت خاص خود می‌باشند. تعیین قیمت قطعات بستگی به برند، کیفیت ساخت، مواد اولیه به کار رفته در قطعه و نوسانات بازار وابسته می‌باشد. برای اطلاع از قیمت قطعات سماور برقی و گازی می‌توانید قطعه مورد نظر خود را در محصولات ما پیدا کنید یا اینکه با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید تا تا بتوانید با مسئول فروش ارتباط برقرار کنید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *