شیر برقی کولر گازی چیست + نحوه کار و تست شیر برقی کولر گازی

شیر برقی کولر گازی چیست + نحوه کار و تست شیر برقی کولر گازی

 

یکی از قطعه های به کار رفته در انواع کولر گازی و اسپیلت در حالت سرمایشی و گرمایشی، شیر برقی کولر گازی می باشد. آشنایی با نحوه عملکرد شیر برق کولر گازی و تست آن از جمله نکات مهم در نگهداری و استفاده از انواع کولر گازی اسپیلت می باشد. تغییر حالت سرمایشی به گرمایشی یا برعکس از طریق این قطعه در کولر انجام می گردد. هر گونه خرابی در این قطعه باعث ایجاد اختلال در این عمل می شود. همین عملکرد است که نقش شیر برقی کولر گازی در استفاده بهینه از این وسیله برقی در تمام فصول را پر اهمیت می کند.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

شیر برقی کولر گازی یا شیر چهار طرفه چیست؟

شیر برقی کولر گازی یا شیر چهار طرفه
شکل 1. شیر برقی کولر گازی یا شیر چهار طرفه

شیر برقی کولر گازی یا شیر چهار طرفه“، قطعه ای است که در اسپیلت ها و کولرگازی هایی که همزمان دارای سیستم سرمایش و گرمایش هستند استفاده می شود. این قطعه در کولر گازی برای تغییر از سرمایش به گرمایش و یا برعکس به کار می رود. این کار توسط شیر برقی کولر گازی با تغییر جهت مبرد انجام می گیرد. اگر کولر گازی این قطعه را داشته باشد به راحتی با فشردن یک دکمه در فصل سرما می توان از گرمای مطبوع آن استفاده نمود. اجزای شیر برقی کولر گازی شامل موارد زیر می باشد:

  1. ورودی و خروجی سیال
  2. میله فلزی و فنر
  3. بدنه
  4. قاب سیم پیچ و اتصال آن ها
  5. دریچه خروجی

برای بالا بردن قدرت این قطعه، باید سرویس کولر گازی و تمیز کردن قطعه فیلتر کولر گازی را در برنامه خود قرار داد. بعد از دستور سیستم کنترل کولر گازی، این قطعه مسیر مبرد را که  در حالت سرمایش است و از کمپرسور به یونیت بیرونی می رود را تغییر می دهد و بعد از اینکه آن را در حالت گرم قرار داد، مبرد را از کمپرسور به سمت یونیت داخلی می کشد.

 قطعات و لوازم یدکی کولر گازی

لوازم کولر آبی

شیر برقی کولر گازی چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد شیر برقی کولر گازی
شکل 2. نحوه عملکرد شیر برقی کولر گازی

نحوه عملکرد شیر برقی کولر گازی و قطعات آن به صورت زیر می باشد:

شیر برقی که یک شیر چهار راهه است یک بوبین دارد که از سیستم کنترل کولر گازی فرمان می گیرد و مسیر عبور گاز خروجی از کمپرسور را که در حالت سرمایش به سمت یونیت بیرونی (کندانسور) قرار دارد را تغییر می دهد و در وضعیت گرمایش گاز گرمی که از کمپرسور خارج می شود را به سوی یونیت داخلی یعنی اپراتور هدایت می کند.

چهار لوله روی شیر برقی وجود دارد که لوله تکی به خروجی کمپرسور DIScharge و از سه لوله دیگر، لوله وسطی به مکش کمپرسور SUCTION و دو لوله دیگر به کندانسور و اوپراتور متصل می شوند.

اگر جهت شارش جریان مبرد تعویض شود، چرخه تبرید پمپ حرارتی از گرمایشی به سرمایشی و یا بر عکس تغییر پیدا می کند. این شیر به دستگاه این امکان را می دهد که با داشتن یک تهویه، در زمان مناسب از آن به عنوان سیستم سرمایشی و در زمان دیگر به عنوان سیستم گرمایشی استفاده کنیم.

مزایای شیر برقی
شکل 3. مزایای شیر برقی

مزایای شیر برقی

  • کاربر کولر گازی با کمی تلاش می تواند ساز و کار شیر برقی را راه اندازی کند.
  • هنگامی که از شیر برقی استفاده می شود، کوتاه تر شدن مسیر لوله کشی کولر گازی باعث تخلیه آسان تر سیال از خط لوله می گردد.
  • این قطعه در مکان هایی که خطرناک، بسیار داغ یا قابل انفجار و یا دارای بخارهای شیمیایی هستند قابلیت نصب دارد.
  • کاربر می تواند این قطعه را از راه دور و همچنین از داخل اتاق فرمان آن را کنترل کند.

روش تست شیر برقی

برای اینکه شیر برقی کولر گازی را تست کنیم یک روش ساده وجود دارد. همانطور که گفتیم شیر برقی وظیفه دارد با معکوس کردن جهت حرکت مبرد به جای سرما، گرما تولید کند. بنابراین برای تست عملکرد شیر برقی باید کولر گازی را از حالت تابستان به حالت زمستان و یا برعکس تغییر داد و منتظر ماند تا عملکرد دستگاه را مشاهده نمود. اگر تغییر حالت با موفقیت انجام شد یعنی کولر گازی عملکرد صحیحی دارد و شیر برقی به درستی کار می کند.

یک روش دیگر برای تست شیر برقی کولر گازی این است که اگر به شیر برقی دسترسی دارید و برایتان قابل لمس است با این روش آن را لمس کنید. به این صورت که شیر تکی باید همواره گرم باشد و وقتی آن را لمس می کنید باید گرما را احساس کنید. در طرف دیگر نیز که سه لوله قرار دارد، شیر وسط تحت هر شرایطی باید سرد باشد. حال لوله های کناری را باید لمس نمود و حالت کولر گازی را از زمستان به تابستان و یا برعکس تغییر حالت دارد. اگر به هنگام تغییر حالت دستگاه در لوله ها تغییری را احساس نکردید به احتمال زیاد شیر برقی خراب شده است.

تعمیر و تعویض شیر برقی کولر گازی

آیا تعمیر شیربرقی کولرگازی ممکن است؟

پرسش اصلی مصرف کنندگان در هنگام خرابی در شیر برقی کولر گازی این است که آیا تعمیر شیر برقی کولر گازی قابل انجام است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این قطعه به طور کلی قابل تعمیر نیست و باید تعویض گردد. به همین دلیل در هنگام خرابی این قطعه نباید تعلل نمود و به سرعت باید تعویض گردد. تعویض شیر برقی کولر گازی به صورت زیر انجام می گیرد:

تعویض شیر برقی کولر گازی بسیار حساس است، بنابراین به تخصص و مهارت کافی نیاز دارد. زیرا برای تعویض شیر برقی کولر گازی ابتدا باید جوش شیر قبلی باز شود و جوشکاری شیر برقی جدید انجام شود. به همین دلیل این کار باید توسط یک شخص ماهر و تکنسین کار بلد انجام شود. در غیر اینصوت ممکن است به سایر قطعات کولر گازی آسیب وارد شود.

تعویض شیر برقی کولر گازی
شکل 4. تعویض شیر برقی کولر گازی

اگر در اینکار مهارت ندارید حتما با یک تکنسین متخصص تماس بگیرید تا در اولین فرصت جهت تعویض شیر برقی کولر گازی اقدامات لازم را انجام دهند.

هزینه تعویض شیر برقی کولرگازی چقدر است؟

یکی از قطعات گران قیمت در هر کولر گازی، شیر برقی یا شیر چهار طرفه می باشد. اما در مورد اینکه هزینه تعویض شیر برقی کولر گازی چقدر می باشد، بسته به مدل  و برند کولر گازی دارد.

یکی از نکات در هنگام خرید شیر برقی کولر گازی این است که قطعه خریداری شده حتما فابریک و اورجینال باشد. در غیر اینصورت استفاده از قطعات تقلبی آسیب های شدیدی به دستگاه وارد می کنند و همچنین تعویض شیر برقی کولر گازی که یک امر تخصصی می باشد را نباید به فردی که دانش کافی ندارد سپرد.

 

قطعات و لوازم یدکی بخاری گازی

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *