کندانسور آب سرد کن چیست؟

کندانسور آب سرد کن چیست؟

آیا می‌دانید کندانسور آب سرد کن چیست چیست؟ این قطعه از مهم‌ترین بخش‌های سیکل تبرید می‌باشد که نقش مهمی در خنک‌سازی دارد. کندانسورها به شکل لوله‌های نسبتا بلند مارپیچی هستند که ابتدای آن‌ها به لوله رفت کمپرسور و انتهای آن‌ها به فیلتر درایر متصل شده است. وظیفه اصلی کندانسور خنک‌سازی مبرد یعنی گرفتن گرما از آن و تغییر فاز آن از گاز به مایع می‌باشد. در واقع چگالنده‌ها با کمک هوا یا آب مبرد را خنک می‌کنند و با گرفتن گرمای نهان مبرد آن را از گاز به مایع تبدیل می‌کنند. چگالنده‌ها دارای سه نوع آبی، هوایی و تبخیری می‌باشند. کندانسورهای آبی دارای بازدهی بالاتری بوده و نگهداری آن‌ها نسبت به مدل هوایی راحت‌تر است، اما برای مناطق شرجی مناسب نیستند.

 

 

کندانسور آب سرد کن چیست؟

کندانسور برقی نوعی مبدل حرارتی می‌باشد که یک ماده را از گاز به مایع تبدیل می‌کند. این کار با سرد کردن ماده انجام می‌شود، کندانسور برقی از یک فن قدرتمند متناسب با سایز دستگاه و یک شبکه لوله مسی که موازی هم هستند تشکیل شده‌ است. وقتی که بخار از لوله‌ها عبور می‌کند، فن باعث می‌شود که هوا با سرعت در لوله‌ها جریان پیدا کند و بخار خنک شود. در نتیجه بخار به مایع تبدیل می‌گردد.

یکی از اجزای سیستم خنک کننده آبسردکن نیز کندانسور می‌باشد که همین کار تبدیل گاز خنک کننده به مایع را انجام می‌دهد. کندانسور در انتهای سیکل خنک کننده قرار می‌گیرد. در این قسمت از سیستم، گاز خنک کننده در تماس با رطوبت و سرمای بیشتر به مایع تبدیل می‌شود و برای خنک کردن آب به مخزن آب منتقل می‌گردد.

عملکرد کندانسور اب سردکن چگونه است؟

بعد از اینکه دریافتید کندانسور چیست، لازم است با نحوه کار آن آشنایی پیدا کنید. در مورد عملکرد انواع کندانسور می‌توانیم بگوییم که به دلیل اینکه دمای کندانسور از دمای هوای اطراف آن بیشتر می‌باشد حرارت خود را طبق قانون حرارتی به محیط پس می‌دهد و بخار ورودی تقطیر و تبدیل به مایع می‌گردد. به همین دلیل توصیه شده است که آبسردکن را در محیط‌های گرم قرار ندهید و حداقل باید ۳۰ سانتی‌متر با دیوار فاصله داشته باشد تا بتواند تبادل حرارتی را به خوبی با محیط انجام دهد.

جنس کندانسور معمولا از آلیاژ فولادی یا مس می‌باشد، برای اینکه حرارت بهتر منتقل شود و استحکام نیز بالاتر برود پره‌هایی را به کندانسور اضافه می‌کنند. پره‌ها سطح تماس را زیاد و خنک شدن آن را آسان‌تر می‌کنند. توجه کنید گرد و غبار و جرمی که باعث پوشیده شدن کندانسور می‌شود، مانند یک عایق عمل می‌کنند و از منتقل شدن حرارت و خنک شدن جلوگیری می‌کنند. بنابراین لازم است که حتما آن‌ها را تمیز کنید.

پروانه فن کندانسور یخچال فریزر سامسونگ

کندانسورهای مختلف آبسردکن

کندانسورها نقش مهمی در خنک کردن مبرد در آبسردکن دارند. انواع کندانسور در آبسردکن شامل موارد زیر می‌باشند:

کندانسور هوا خنک: این نوع کندانسور در آبسردکن‌های کوچک و خانگی کاربرد دارد که برای خنک کردن مبرد از هوا استفاده می‌کند و به آب نیازی ندارد. در این کندانسور هوا به کمک یک فن از روی کندانسور عبور می‌کند و با جذب گرمای مبرد آن را خنک می‌نماید.

کندانسور آب خنک: این نوع کندانسور در آبسردکن‌های بزرگ تجاری و صنعتی کاربرد دارد که برای خنک کننده از آب استفاده می‌کند. عملکرد آن به این گونه است که آب از یک اسپری به داخل کندانسور اسپری می‌شود و باعث می‌شود که گرما از مبرد جذب آب شود و آن را خنک کند. سپس آب سرد شده از کندانسور خارج می‌شود و به سیستم برگشت داده می‌شود.

چند کندانسور: این نوع کندانسور در آبسردکن‌هایی که دارای تنظیم دمای خروجی هستند کاربرد دارد. در این کندانسور چند کندانسور به صورت سری یا موازی به یکدیگر متصل شده‌اند تا دمای خروجی مبرد را تنظیم نمایند.

کندانسور اسپری: این کندانسور در آبسردکن‌هایی که مبرد را در دمای پایین خنک می‌کنند کاربرد دارد. در این نوع کندانسور مبرد در لوله پخش شده و سپس از آب داخل لوله پاشیده می‌شود و گرمای مبرد جذب و خنک می‌شود.

پایه کندانسور مخروطی یخچال

شما برای انتخاب کندانسور مورد نیاز خود لازم است که نوع آبسردکن خود را بشناسید تا کندانسور  متناسب با دستگاه خود را انتخاب کنید. با این حال توصیه ما این است که برای انتخاب کندانسور مناسب از تکنسین حرفه‌ای کمک بگیرید. در این باره می‌توانید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

فاکتور انتخابی انواع کندانسور آبسردکن

شاید شما نیز نمی‌دانید که معیار درست انتخاب کندانسور چیست. برای اینکه کندانسور مناسب آبسردکن خود را انتخاب کنید لازم است به قدرت کمپرسور توجه کنید، یعنی هرچه قدرت کمپرسور بیشتر باشد کندانسور آن نیز باید بزرگتر باشد. برای مثال کمپرسورهای 1/8HP تا 1/5HP از کندانسور ایستاده و از قدرت 1/2HP به بالا از کندانسور فن دار  باید استفاده شود. قابل ذکر است که قدرت های 1/3HP تا 1/4HP ا توجه به نوع سیستم خنک کننده قادرند  از هردو نوع کندانسور استفاده نمایند.

بست کندانسور یخچال کوچک

عیب یابی کندانسور آبسردکن

بسیاری از افراد به هنگام خراب شدن کندانسور نمی‌دانند که عیب اصلی آن چیست. از آنجا که کندانسور دارای استحکام بالا و ساخت ساده‌ای دارد، کمتر دچار خرابی می‌شود. اما به مرور زمان در اثر کارکرد زیاد ممکن است داخل و خارج آن را جرم بگیرد، که در این مواقع لازم است آن را با مواد شست و شو دهنده تمیز کنید. علاوه بر این ممکن است گاهی اوقات در اثر پوسیدگی و یا ضربه خوردن سوراخ شود که در این شرایط نیز نیاز به جوشکاری دارد.

کلام آخر در مورد کندانسور آبسردکن

در این مطلب ما به سوال کندانسور آب سرد کن چیست پاسخ دادیم و گفتیم که کندانسورها تجهیزاتی هستند که برای تغییر فاز مبرد از گاز به مایع در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. این دستگاه‌های تقطیر کننده با توجه به نوع عملکرد و استفاده‌های مختلف دارای سه دسته مختلف هوایی، آبی و تبخیری می‌باشند که در واقع با کمک هوا یا آب می‌توانند گرمای مبرد را بگیرند و فاز آن را تغییر دهند. در این مورد اگر با هرگونه سوالی مواجه شدید و یا نیاز به مشاوره برای انتخاب کندانسورد داشتید با ما در قائم یدک تماس بگیرید.

پایه کندانسور چهار پله یخچال

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *