بررسی مشکلات اجاق گاز

بررسی مشکلات اجاق گاز

وسایل بسیاری در آشپزخانه وجود دارد که کمک می‌کند پخت و پز به راحت‌ترین شکل ممکن انجام گیرد. اما برخی از این وسایل وجود دارند که بسیار ضروری هستند و بدون وجود آن‌ها آشپزخانه کارایی خود را از دست می‌دهد و در حقیقت پخت و پز را نمی‌توان انجام داد. یکی از این وسایل اجاق گاز است که در انواع و اقسام مختلفی در بازار وجود دارد. تمامی این مدل‌ها ممکن است بعد از مدتی استفاده دچار مشکلاتی شوند. در این مقاله ما قصد داریم برخی از رایج‌ترین مشکلات اجاق گاز را بررسی کنیم.

مشاهده لیست قبمت قطعات یدکی اجاق گاز

معرفی بخش‌های مختلف اجاق گاز

برای رفع مشکلات و تعمیرات اجاق گاز لازم است که بخش‌هایی که ممکن است دچار خرابی شوند را شناسایی کنیم.

  • ترموکوپل

این قطعه از ضروری‌ترین بخش‌های اجاق گاز می‌باشد که برای بالا بردن امنیت وسایل گازسوز کاربرد دارد. هرچند که این یک قطعه بسیار کاربردی می‌باشد اما اگر دچار مشکل شود باعث اختلال در عملکرد اجاق گاز می‌شود. وظیفه این قطعه این است که اگر گاز دچار قطعی و یا قطع و وصل و افت فشار شود، ترموکوپل گاز را قطع می‌کند تا از خطر جمع شدن گاز و انفجار جلوگیری کند.

  • صفحه اجاق گاز

این قطعه یکی از قسمت‌هایی می‌باشد که دارای تنوع بسیار زیادی است که دارای جنس‌های استیل، چدن، شیشه‌ای و … می‌باشد. تمامی این جنس‌ها عمر کوتاهی دارند اما اگر صفحه از جنس استیل مرغوب باشد می‌تواند برای مدت طولانی عملکرد خوبی ارائه دهد.

  • مشعل اجاق گاز

مشعل اجاق گاز از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول محفظه است که وظیفه آن ادغام هوا و گاز برای به دست آوردن یک شعله مقاوم با دوام و به رنگ آبی می‌باشد و بخش دوم سرشعله می‌باشد که وظیفه آن این است که شعله ایجاد شده را به طرف ظرف هدایت کند.

رایج‌ترین مشکلات اجاق گاز

  1. شعله اجاق گاز یکدست نیست

در حالت عادی تمامی شعله‌های اجاق گاز باید آبی و پراکندگی یکسانی داشته باشند. ارتفاع آن‌ها در حالت عادی باید حدود ۲۰ میلی‌متر باشد. گاهی ممکن است رنگ شعله‌ها زرد و یا اینکه قدرت کافی را نداشته باشند. این مشکل نشانه این است که باید محل شعله را به خوبی تمیز کنید و آن را خشک نگه دارید. ممکن است رطوبت یا ماده شوینده در منافذ مشعل‌ها باقی بماند. برای رفع این مشکل باید مشعل را بردارید و با دستمال خشک آن را تمیز کنید. سعی کنید بر روی مشعل غذا نریزید و و آن را چرب نکنید تا کمترین مشکل برای آن پیش بیاید.

 

اگر می خواهید با انواع سر شعلع اجاق گاز آشنا شوید می توانید مطلب انواع سرشعله اجاق گاز را مطالعه نمایید.

 

 

 

2. دلیل روشن نشدن اجاق گاز

گاهی اوقات هرچه جرقه می‌زنید شعله روشن نمی‌شود. در این حالت ممکن است شعله دچار غبار گرفتگی شده باشد و یا اینکه شیئی در محل روشن شدن شعله گیر کرده و باعث مسدود شدن آن شده باشد. برای رفع این مشکل این محل را با مسواک یا برس تمیز کنید تا انسداد آن برطرف شود.

3. شعله به شدت گرم و سوزنده است.

از علل خرابی اجاق گاز, تنظیم نبودن شعله‌های گاز است. همانطور که کم بودن شعله یک مشکل است شعله‌های شدید و سوزنده نیز دردسرساز هستند، زیرا باعث سوختن غذا می‌شوند. این مشکل به دلیل شکسته شدن ترموستات به وجود می‌آید، برای رفع این مشکل لازم است که ترموستات اجاق گاز را تعویض کنید.

 

آموزش تعویض شیر اجاق گاز

 

4. مشکلات مربوط به پیلوت

از دیگر مشکلاتی که ممکن است برای اجاق گاز پیش بیاید خاموش شدن بدون دلیل پیلوت می‌باشد. ممکن است پیلوت به درستی تنظیم نشده باشد و گاز به آن نرسد. برای اینکه مشکلات مربوط به پیلوت را برطرف کنید، لازم است که مقدار کمی از محفظه پیلوت را ببندید.

5. شعله آتش سر و صدا می‌کند

شعله اجاق گاز باید کاملا بدون صدا باشد و اگر روشن کردن شعله اجاق گاز با صدا همراه باشد باید برای رفع مشکل هوا رسانی اقدام کنید.

این مشکل زمانی به وجود می‌آید که هوا به طور بیش از حد به مشعل برسد. برای رفع این مشکل باید شاتر هوای اجاق گاز را بررسی کنید، زیرا احتمالا این شاتر تنظیم نیست.

چرا گاز به اجاق گاز نمی‌رسد؟

اگر گاز به اجاق نرسد، شعله نمی‌تواند روشن شود. برای اینکه ببینید گاز به اجاق می‌رسد یا نه این تست را انجام دهید و کبریتی یا فندکی را در نزدیکی آن روشن کنید. اگر شعله‌ها روشن نشدند مشخص می‌شود که گاز به اجاق شما نمی‌رسد. ابتدا باید اطمینان پیدا کنید که خط گاز منطقه دچار مشکل نشده است. اگر مشکل از این مورد نبود باید جرقه‌های ایگنیتر را بررسی کنید که رنگ آن‌ها باید سفید مایل به آبی روشن باشند. علت قرمز سوختن اجاق گاز و یا شعله‌های زرد و نارنجی می‌تواند به دلیل معیوب بودن ایگنیتر باشد. اگر این قطعه دچار خرابی شده باشد باید آن را تعویض کنید.

چرا اجاق گاز دود می‌کند؟

یکی از موارد ممکن است به دلیل نو بودن اجاق گاز باشد به دلیل اینکه هنگام تولید اجاق گاز یک لایه محافظ از روغن‌های صنعتی استفاده می‌شود، در اولین استفاده از اجاق گاز این روغن می‌سوزد و باعث ایجاد دود می‌شود. قبل از استفاده از اجاق گاز لازم است که تمامی قطعات مربوطه را با شوینده تمیز کنید تا این مشکل به وجود نیاید. هرچند این اتفاق بعد از چند ساعت از بین می‌رود.

همچنین در اجاق‌های قدیمی نیز به دلیل کثیفی ممکن است دود ایجاد شود. اگر بر روی سرشعله‌ها ذرات غذا و یا روغن چکه کند یک لایه ایجاد می‌کنند که باعث ایجاد دود و بوی بد می‌شوند.

بوی گاز در اطراف اجاق گاز

این مشکل بسیار خطرناک می‌باشد و اگر در نزدیکی اجاق گازتان بوی گاز حس کنید حتما باید شلنگ گاز خود را بررسی کنید. ممکن است در محل نصب کپسول یا لوله گاز نشتی به وجود آمده باشد و نیاز به تعویض شلنگ باشد.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *