ترموفیوز اتو چیست؟

ترموفیوز اتو چیست؟

ترموفیوز اتو نوعی وسیله ایمنی الکتریکی می‌باشد که جریان الکتریکی را هنگام گرم شدن در یک دمای خاص قطع می‌کند. اساس کار فیوز اتو مانند فیوز معمولی می‌باشد، با این تفاوت که در فیوز معمولی اگر اضافه جریانی وجود داشته باشد مدار را قطع می‌کند. این وسیله یک بار مصرف باشد و بعد از اینکه نقش خود را اعمال کرد می‌سوزد.

فیوز حرارتی اتو برخلاف سوئیچ حرارتی که به هنگام افت دما به‌طور اتوماتیک تنظیم می‌شود، یک وسیله یکبار مصرف بوده که امکان تنظیم مجدد ندارد و اگر مشکلی برای آن به وجود بیاید باید تعویض شود. از فیوز حرارتی یا ترموفیوز برای وقتی که دستگاه به طور بیش از حد گرم شود استفاده می‌شود.

لیست قیمت قطعات و لوازم جانبی اتو

ترموفیوز یا فیوز حرارتی اتو چیست؟

همانطور که از نام این قطعه پیداست نوعی محافظ حرارتی است که برای محافظت از دستگاه در برابر گرمای زیاد یا دمای بالا استفاده می‌شود. ترمو فیوز یک قطعه یکبار مصرف است که بعد از سوختن آن دیگر کاربردی ندارد. بعد از اینکه دما در دستگاه به طور بحرانی بالا برود برای اینکه جلوی این دما را بگیرد می‌سوزد و جریان الکتریکی از مدار قطع می‌شود. دمایی که این قطعه به آن عکس العمل نشان می‌دهد در قطعات مختلف متفاوت است و بر روی آن‌ها درج می‌شود.

انواع فیوز حرارتی یا ترموفیوز

  • فیوز حرارتی Radial
  • فیوز حرارتی Axial

کاربرد فیوز حرارتی

قطعه الکتریکی در دستگاه‌های مختلف مثل چای‌ساز، توستر، بخارشویی، موتور، اتو و دیگر لوازم مانند این‌ها استفاده می‌شود. در این بخش کاربرد ترموفیوز در بخش‌های مختلف را بیان می‌کنیم.

 

کاربرد ترموفیوز در صنایع مختلف

ترموفیوز اتو در صنایع لوازم خانگی در وسایلی مانند انواع یخچال، فریزر، انواع ماشین ظرفشویی، انواع لوازم خانگی کوچک که المنت دارند استفاده می‌شود.

برای مثال کاربرد ترموفیوز در یخچال فریزر به این صورت است که این قطعه در قسمت دیفراست یخچال که از المنت و ترمودیسک تشکیل شده است تعبیه می‌شود. وقتی که دمای المنت یخچال به دلیل مشکلاتی مانند مشکل فنی برد فرمان یا هر دلیل دیگری به‌طور غیر عادی افزایش پیدا کند و احتمال آتش سوزی نزدیک باشد ترموفیوز می‌سوزد و جریان الکتریکی المنت را قطع می‌کند که از آتش سوزی جلوگیری می‌کند.

کاربرد ترموفیوز در موتورهای الکتریکی

اگر موتورهای الکتریکی برای زمان زیادی مورد استفاده قرار بگیرند دمای آنها بالا می‌رود و همین باعث می‌شود که سیم پیچ‌های موتور داغ شوند و عایق روی سیم‌ها شروع ذوب شدن کند و همین اتفاق باعث سوختن موتور می‌گردد برای اینکه از این موارد جلوگیری شود از ترموفیوز استفاده می‌شود بنابراین وقتی که موتور بیش از حد داغ می‌شود قبل ازینکه سیم‌پیچ بسوزد، ترموفیوز جریان الکتریکی را قطع کرده و از سوختن موتور جلوکیری می‌کند.

ساختار فیوز اتو بخار

این قطعه الکتریکی از نوعی آلیاژ اکسید شده در محل اتصال سیم رابط خود ساخته می‌شود که باعث بالا بردن اطمینان در عملکرد صحیح فیوز می‌گردد. این آلیاژ‌ها توسط سیم‌های سربی پوشیده شده‌اند که وقتی دما بالا می‌رود، سیم‌ها و تیغه حرارتی ذوب می‌شود و همین باعث قطع جریان الکتریکی می‌گردد.

علت استفاده از فیوز حرارتی

دلیل استفاده از ترموفیوز حرارتی در انواع دستگاه‌هایی که گرما تولید می‌کنند، قطع کردن جریان الکتریکی می‌باشد. این قطعه در وسایل حرارتی مثل سشوار و اتو وجود دارد. این قطعه به‌عنوان یک ایمنی در وسایل می‌باشد و اگر نقصی در عملکرد قطعاتی مانند ترموستات وجود داشته باشد، جریان از عنصر گرم کننده قطع می‌شود بنابراین دما به سطح خطرناکی نمی‌رسد.

چگونه تشخیص دهیم فیوز حرارتی اتو بخار سوخته است؟

برای اینکه تشخیص دهید فیوز حرارتی اتو بخار سوخته است یا نه باید ازمایش فیوز حرارتی اتوبخار را انجام دهید. برای این کار از یک مولتی متر استفاده کنید. مولتی متر را در حالت تست پیوستگی یا اندازه‌گیری اهم بگذارید. یکی از پروب‌های مولتی متر را به یک سر فیوز حرارتی و پروب دیگر را به سر دیگر این قطعه متصل کنید. اگر مقاومت کم و در حد صفر بود، سالم بوده اما اگر مقاومت بالا و نزدیک به بی نهایت باشد ترموفیوز سوخته است.

اگر مولتی متر ندارید می‌توانید با توجه به ذوب شدن فیوز حرارتی تشخیص دهید که این قطعه سوخته است یا نه.

خرید فیوز حرارتی اتو

گاهی اوقات به دلیل نقص فنی موجود در دستگاه ممکن است دمای دستگاه به‌قدری بالا رود که خطر آتش‌سوزی وجود داشته باشد. در این مواقع ترموفیوز وارد عمل می‌شود و با سوختن خود جریان را قطع می‌کند. همین باعث می‌شود که دستگاه نیز کارایی لازم را از دست بدهد، بنابراین نیاز به تعویض ترموفیوز اتو می‌باشد. شما برای تعویض این قطعه لازم است که قطعات اورجینال و برند را تهیه کنید. اگر نیاز به خرید فیوز حرارتی اتو دارید و نمی‌دانید باید از کجا خریداری کنید از قائم یدک کمک بخواهید. با ما تماس بگیرید تا مشاوران ما در این مورد شما را راهنمایی کنند.

نکاتی به منظور حفظ سلامتی و افزایش طول عمر اتو بخار

نتیجه گیری

ترموفیوز یک قطعه مورد استفاده در وسایلی که حرارت تولید می‌کنند است که در صنعت‌های مختلف نیز کاربرد دارد. این قطعه یک بار مصرف بوده و بعد از اینکه جریان را در مقدار قطع کرد می‌سوزد و دیگر قابل استفاده نیست.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *