عیب یابی + دلایل سوختن موتور کولر آبی

دلایل سوختن موتور کولر آبی

طرز کار کولر آبی به این صورت است که با پمپ کردن آب در پوشال‌ها و حرکت موتور، هوای موجود در داخل خود را خنک‌ می‌کند و آن را به وسیله کانال‌ها به داخل خانه می‌فرستد. به همین دلیل است که موتور کولر آبی نقش بسیار حیاتی در کولر آبی دارد و هرگونه خرابی در آن باعث می‌شود کیفیت خنک‌سازی محیط کاهش پیدا کند. با این وجود، این دستگاه نیز مانند دیگر لوازم برقی به نگهداری اصولی و تعویض قطعه احتیاج دارد زیرا برخی قطعات به مرور زمان در اثر استهلاک عمر خود را از دست می‌دهند.

Estimated reading time: 7 دقیقه

دلیل سوختن موتور کولر آبی چیست؟

موارد زیادی می‌‌تواند باعث شود که کولر آبی در انجام وظایف خود به مشکل بخورد. یکی از اصلی‌ترین این موارد سوختن موتور کولر آبی است که در این بخش دلایل آن را بررسی می‌کنیم.

خرابی پمپ آب کولر آبی

یکی از قطعات مهم کولر آبی، واترپمپ است که وظیفه آن رساندن آب به تمامی قسمت‌های پوشال می‌باشد. بنابراین اگر پمپ آب نتواند وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد، پوشال‌ها خشک می‌مانند و محیط داخلی کولر نمی‌تواند خنک شود. در این حین، موتور به فعالیت خود ادامه می‌دهد که باعث می‌شود گرمای داخل کولر بیش‌تر از قبل شود و در نهایت به سوختن موتور کولر منجر خواهد شد.


معرفی محصول: پمپ کولر آبی موتوژن


دلیل سوختن موتور کولر آبی

عدم وجود آب در کولر

از دیگر عوامل سوختن موتور کولر آبی عدم وجود آب در کولر است. گاهی اوقات پمپ آب کاملا سالم است اما باز هم پوشال‌ها خشک هستند و کولر باد گرم تولید می‌کند که به دلیل عدم وجود آب در داخل کولر است. برخی از مهم‌ترین عواملی که باعث عدم وجود آب در کولر می‌شوند شامل موارد زیر می‌شود:

  • قطع بودن آب شهری
  • پارگی و نشتی شلنگ ورودی آب
  • گرفتگی شلنگ ورودی آب
  • وجود آشغال و کثیفی در کفی کولر

سفت یا شل بودن تسمه کولر

تسمه کولر آبی یک کمربند به شکل V است که وظیفه‌اش انتقال نیروی مکانیکی از موتور به کمپرسور کولر آبی است. هر کدام از موارد شل یا سفت بودن تسمه، خنک‌سازی هوا را با مشکل مواجه می‌کنند و باعث می‌شود به موتور کولر فشار وارد شود. از مهم‌ترین نشانه‌های وجود مشکل در تسمه کولر آبی، گرم شدن هوا و صدای جیر جیر است.


لیست قیمت تسمه کولر آبی


خرابی شناور کولر آبی

خرابی شناور از دیگر عوامل سوختن موتور کولر آبی می‌باشد. شناور یکی از قطعات کولر آبی است که در کف کولر قرار دارد و وظیفه‌اش تنظیم میزان آب ورودی به داخل کولر است. اگر این قطعه با مشکل روبرو شود از ورود آب به میزان کافی جلوگیری می‌کند و آب به پوشال‌ها نمی‌رسد.


معرفی محصول: شناور تمام برنجی کولر آبی


قرارگیری کولر در آفتاب مستقیم

از دیگر عوامل سوختن موتور کولر آبی، قرار دادن کولر در آفتاب مستقیم و گرمای بیش از حد هواست. برای رفع این مشکل لازم است از سایبان‌‌های مخصوص کولر آبی استفاده شود تا شرایط بهتری برای عملکرد کولر به وجود آید.

فرسودگی پوشال‌ها

اگر پوشال‌ها با آب خیس باشند باعث می‌شود که دمای هوای داخلی کولر پایین بیاید. توصیه ما این است که برای بهبود عملکرد کولر، پوشال‌ها به صورت سالیانه عوض شوند. زیرا اگر پوشال‌ها فرسوده باشند، هوای خنک به راحتی از کولر خارج می‌شود و شوره‌هایی که در آن وجود دارند از مرطوب شدن پوشال ها جلوگیری می‌کند. بنابراین برای اینکه از سوختن موتور کولر آبی خود جلوگیری کنید، نباید از پوشال‌های قدیمی و کم‌حجم استفاده کنید.

فرسودگی پوشال ها علت سوختن کولر آبی

عدم روغن‌کاری قطعات

به دلیل اینکه در هنگام روشن بودن کولر آبی، قطعات متحرک و مفصل‌های آن به صورت پیوسته در حال فعالیت و حرکت هستند، به صورت سالیانه نیاز به روغن‌کاری دارند. اما اگر در میان قطعات روغن وجود نداشته باشد، اصطکاک آن‌ها زیاد شده و به سرعت داغ می‌شوند.
این امر باعث می‌شود فشار زیادی به موتور برای انجام وظیفه خود وارد می‌کند که در نهایت باعث سوختن موتور کولر آبی خواهد شد. به همین دلیل قبل از اینکه در سال جدید کولر روشن شود باید تمام قطعات آن را با روغن مخصوص روغن‌کاری کنید.


معرفی محصول: روغن کولری شیلنگ دار


نشانه‌ها و علائم سوختن موتور کولر آبی

اگر قرار باشد موتور کولر آبی بسوزد باید به نشانه‌های آن توجه کنید تا از وارد شدن آسیب‌های بیشتر به کولر آبی خود جلوگیری کنید.

کار نکردن موتور کولر آبی

اگر کلید برق کولر آبی را روشن کردید و متوجه شوید که موتور کار نمی‌کند، باید علت آن را پیدا کنید. برخی از دلایل کار نکردن موتور دو سرعته کولر آبی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • قطع بودن فیوز برق
  • سیم‌کشی نادرست موتور کولر آبی
  • سوختن موتور
  • مشکلات پمپ آب

اگر واترپمپ مشکل دارد باید تعویض شود. اما اگر موتور دو سرعته مشکل دارد، سیم‌پیچی‌های آن باید به صورت تخصصی عوض شوند.

اگر موتور و واتر پمپ هر دو روشن نمی‌شوند امکان دارد مشکل از فاز و نول اصلی مدار الکتریکی و یا کابل رابط باشد. برای اینکه آن را بررسی کنید باید اتصالات و رسیدن ولتاژ به کولر و در انتها سیم بندی کولر را تست کنید تا علت را پیدا کنید.


بیشتر بخوانید: انواع کلید کولر آبی و نصب آن


نشانه‌ها و علائم سوختن موتور کولر آبی

اگر نیاز به تعویض موتور کولر آبی دارید و در این زمینه مهارتی ندارید لازم است از یک متخصص کمک بگیرید.


بیشتر بخوانید: آموزش تعویض موتور کولر آبی


شنیده شدن صدای غیر عادی مانند هوم از موتور

اگر صدایی شبیه به هوم از کولر آبی شنیدید اما موتور کار نکرد، ممکن است مشکلاتی مانند سیم پیچی کولر آبی، سفت بودن بیش از حد تسمه و یا سوختن خازن وجود داشته باشد که برای پی بردن به علت اصلی آن باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود تا بتوان آن را رفع نمود. اگر هر کدام از این مشکلات رخ داد باید مشکل را با تعویض آن حل کرد.

دور تند کولر آبی کار نکند

اگر با زدن کلید سرعت دور تند موتور، عملکرد آن هیچ تفاوتی به وجود نیامد نشانه خراب شدن خازن کولر آبی است. در این شرایط موتور با فشار و زور کار می‌کند اما سرعت آن افزایش پیدا نمی‌کند. اگر خازن کولر آبی خراب شود باید به سرعت تعویض شود تا به قطعات دیگر مانند پمپ آب، پروانه و سیستم آب‌رسانی آن آسیبی وارد نشود.

روشن و خاموش شدن موتور کولر

اگر موتور نیم سوز شده باشد، به طور بی دلیل روشن و خاموش خواهد شد. در این شرایط سیم موتور ممکن است اورلود کرده و موتور نیم سوز شده باشد.

در موتور کولر آبی لرزش حس کنید

اگر به هنگام روشن بودن کولر آبی در موتور لرزش احساس کنید، احتمال دارد که موتور کولر آبی دچار اشکال و سوختگی شده باشد.


لیست قیمت قطعات یدکی کولر


کولر هوای خنک به بیرون نمی‌دهد

در برخی موارد موتور و واترپمپ کولر در حال کار کردن است اما هوای آن خنک نیست و قدرت آن مانند قبل نیست. در این شرایط برخی احتمالات مانند مشکل در تنظیمات تسمه و یا موتور و … وجود دارد. اگر موتور دو سرعته نیم سوز شده باشد، به این موضوع پی خواهید برد و حتی اگر دور موتور را زیاد کنید، سرعت موتور تند نمی‌شود. در این شرایط سیم پیچی موتور مشکل پیدا کرده است و باید رفع شود.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *