علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

یکی از وسایل مورد استفاده در آشپزخانه که کاربرد فراوانی هم دارد آبمیوه گیری است و ایجاد هرگونه مشکل در آن باعث اختلال در امور خانه می‌شود. به همین دلیل اگر مشکلی برای دستگاه پیش بیاید لازم است که آن را به موقع تشخیص دهید. یکی از مشکلات رایجی که برای آبمیوه گیری پیش می‌آید نچرخیدن تیغه دستگاه است که علل مختلفی می‌تواند داشته باشد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری و نحوه برطرف کردن آن صحبت کنیم.

مشاهده لیست قطعات یدکی آبمیوه گیری به همراه قیمت

علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

در موارد زیادی مشکلاتی مانند خرابی آبمیوه‌گیری و بروز علائمی که نشان دهنده عملکرد نادرست دستگاه هستند، رخ می‌دهد. یکی از این مشکلات نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری است. اگر تیغه این دستگاه به درستی نچرخد، عملکرد آن با اختلال مواجه می‌شود و در نهایت تبدیل به یک دستگاه بی‌مصرف می‌گردد‌، به همین دلیل رفع این مشکل بسیار ضروری است. قبل از اینکه برای تعمیر آبمیوه گیری اقدام کنید لازم است که علت نچرخیدن تیغه را دریابید. در دامه ما برخی از مهم‌ترین دلایل نچرخیدن تیغه آبمیوه‌گیری را بررسی می‌کنیم.

علت لرزش آب میوه گیری در حین کار کردن چیست؟

عدم اتصال برق علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

گاهی اوقات دلیل نچرخیدن تیغ آبمیوه گیری عدم اتصال برق به دستگاه است. مثلا اگر سیم دستگاه به پریز برق وصل نشده باشد و یا اینکه پریز فاقد جریان برق باشد. در این شرایط باید بررسی کنید که آیا کابل آبمیوه گیری به درستی به برق وصل شده است یا نه، همچنین جریان برق پریز را نیز چک کنید.

آسیب دیدگی یاتاقان

متداول‌ترین دلیل نچرخیدن تیغ آبمیوه‌گیری, آسیب دیدن یا خراب شدن یاتاقان است. در این شرایط مایعات و آب نمی‌توانند از کوپلینگ عبور کنند و به یاتاقان‌های تیغه آبمیوه‌گیری می‌رسند. این مایعات باعث می‌شوند که یاتاقان‌های فلزی دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شوند و به آن‌ها آسیب وارد شود، به گونه‌ای که تیغه‌ها دیگر نتوانند شروع به چرخیدن کنند. این مشکل عملکرد دستگاه را به‌طور کامل مختل می‌کند.

اولین کاری که باید در این شرایط انجام دهید این است که تیغه آبمیوه‌گیری را با دست چند بار در خلاف جهت چرخش اصلی خود بچرخانید. اگر با این کار تغییری ایجاد نشد چند قطره روغن خردل یا روغن نارگیل روی قسمت کوپلینگ بریزید. بعد از این کار دوباره تیغه‌های دستگاه را بچرخانید و پارچ شیشه‌ای دستگاه را جدا کنید و برای ۱۰ دقیقه اجازه دهید در همین حالت بماند.

بعد از گذشت این زمان پارچ شیشه‌ای را دوباره به دستگاه وصل کنید و آن را روشن کنید. اگر تیغه‌ها بدون هیچ مشکلی شروع به چرخش کنند، یعنی مشکل برطرف شده است اما اگر با این روش مشکل برطرف نشد لازم است که از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

خرابی کوپلینگ

کوپلینگ همان صفحه گرداننده موتور آبمیوه‌گیری است که اگر خراب شود تیغه‌ها نمی‌توانند به چرخش خود ادامه دهند. برخی از دلایل خرابی کوپلینگ شامل مواردی مانند پایین بودن کیفیت کوپلینگ، بیش از حد پر کردن دستگاه، استفاده از آبمیوه گیری برای طولانی مدت و … . اگر این قطعه خراب شده باشد تنها راهکار این است که آن را تعویض کنید. دقت داشته باشید که این یک کار تخصصی است و نیاز است که یک تعمیرکار آن را انجام دهد.

آسیب دیدگی سیم برق

اگر هر یک از سیم‌های داخلی آبمیوه‌گیری آسیب دیده باشند، باعث نچرخیدن تیغ و توری آبمیوه گیری, می‌شود. ابتدا باید محل قرار گرفتن هر یک از سیم‌ها را تشخیص دهید و آن‌ها را بررسی کنید. این کار باعث می‌شود که بفهمید کدام یک از سیم‌ها خراب شده است.

اگر تنها یکی از سیم‌ها خراب باشد می‌توانید آن را تعویض کنید، اما گاهی اوقات لازم است کل دستگاه را تعویض نمایید. اگر در زمینه عیب یابی سیم‌ها هیچ‌گونه دانشی ندارید و نمی‌دانید باید این کار را چگونه انجام دهید از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

 

پر بودن دستگاه

در اکثر اوقات دلیل نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری وجود حجم زیاد میوه در مخزن می‌باشد. این باعث می‌شود که حجم زیادی میوه در بین تیغه‌ها قرار بگیرد و تیغه‌ها فضای کافی برای چرخیدن نداشته باشند و در جای خود ثابت بمانند. برای اینکه این مشکل را حل کنید لازم است که دستگاه را تخلیه کنید، سپس تیغه‌ها را در آب گرم بگذارید و آن‌ها را با اسفنج شستشو دهید. بعد از انجام این کار احتمالا مشکل برطرف می‌گردد.

عدم استفاده طولانی مدت

گاهی اوقات به دلیل اینکه از دستگاه مدت زیادی است که استفاده نکرده‌اید، ممکن است این مشکل به وجود آید. زیرا قطعات، روان بودن خود را از دست داده و گریس در بین آن‌ها خشک شده است. برای رفع این مشکل اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا تیغه آبمیوه گیری را از قسمت مهره پایین جدا کنید.
  • سپس تیغه دستگاه را به طرف راست و چپ حرکت کنید و آن را به سمت بیرون بکشید‌.
  • بعد از اینکه تیغه را خارج کردید با کمک یک سمباده نرم داخل قطعات بوش و روی شفت را سمباده بکشید، تا گریسی که بر روی آن خشک شده تمیز شود.
  • در نهایت مقداری گریس نسوز به این بخش‌ها بمالید و تیغه را در جای خود قرار دهید‌.

نکات مهمی برای جلوگیری از مشکل نچرخیدن تیغه آبمیوه‌گیری

قبل از اینکه دستگاه آبمیوه‌گیریتان با مشکل روبرو شود، می‌توانید با انجام اقداماتی پیشگیرانه طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید و از بروز این مشکلات جلوگیری کنید:

  • هرگز دستگاه را وقتی که خالی است، روشن نگذارید زیرا به تیغه و موتور آبمیوه‌گیری آسیب وارد می‌شود و  احتمال سوختن موتور وجود دارد.
  • به بدنه اصلی و تیغه دستگاه نباید رطوبت برسد زیرا اگر آب به قسمت‌های داخلی آن وارد شود، باعث خرابی آن‌ها می‌شود.
  • هرگز از آبمیوه گیری برای خرد کردن میوه‌های سفت مانند به یا مواد غذایی استفاده نکنید، زیرا هم باعث خراب شدن تیغه‌ها و هم پارچ آن می‌شود.
  • وقتی دستگاه را خاموش کردید بگذارید به طور کامل خاموش شود و موتور متوقف گردد، سپس پارچه آن را خارج کنید.
  • هرگز به هنگام روشن بودن دستگاه با چاقو یا وسیله تیز به تیغه آن نزنید.

جمع‌بندی

حال که دلایل اصلی نچرخیدن تیغه آبمیوه‌گیری را بیان کردیم، می‌توانید علت خرابی دستگاه خود را پیدا کنید. هر چند این مشکل ممکن است به ندرت پیش بیاید اما اگر آبمیوه‌گیری شما با این مشکل روبرو شد، بهترین راه حل این است که از یک تعمیرکار متخصص کمک بخواهید. در برخی موارد رفع این مشکل به آسانی انجام می‌شود، اما اگر آسیبی که به دستگاه وارد می‌شود اساسی باشد نمی‌توانید خودتان آن را رفع کنید.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *