شناور کولر آبی چه وظیفه ای دارد؟ تنظیم شناور کولر آبی

شناور کولر آبی چه وظیفه ای دارد ؟ تنظیم شناور کولر آبی

در هنگام راه‌اندازی یا سرویس کولر آبی یکی از قسمت‌هایی که همواره باید مورد بررسی قرار گیرد، شناور کولر آبی است. در واقع شناور کولر آبی باید باز و به خوبی بازدید شود و در صورت نیاز تعویض گردد. در این مطلب ما قصد داریم در مورد اینکه شناور چیست و نحوه “نصب و تنظیم شناور کولر آبی” اطلاعاتی را ارائه دهیم.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

شناور کولر چیست؟

“شناور کولر آبی” یکی از اجزای اصلی کولر آبی است که باعث ثابت نگه داشتن آب درون مخزن می‌شود. این قطعه کار آبرسانی به مخزن و تنظیم آب را انجام می‌دهد. وجود این قطعه باعث می‌شود، آب از سطح مخزن خارج نشود یا مخزن پر از آب نگردد. این قطعه قطع و وصل کردن ورود آب به داخل مخزن را بر عهده دارد. هربار که آب کولر کم شود، شناور پایین می‌رود و آب با فشار بیشتری به تشتک کولر وارد می‌شود. همچنین اگر آب در تشتک کولر به حدنصاب برسد، شناور بالا می‌آید و وارد شدن آب به داخل کولر قطع می‌گردد. مواردی که ذکر شد تنها در صورتی به درستی عمل می‌کنند که شناور در جای مناسبی تنظیم شده باشد و میزان آب کولر همیشه در یک وضعیت ثابت قرار داشته باشد.

شناور کولر چیست؟
شکل 1. شناور کولر چیست؟

شیر شناور چیست؟

شیر شناور” شیرهایی هستند که دارای وظیفه کنترل کردن سطح مایع هستند. اصطلاح شناور که به این شیرها اطلاق شده است به دلیل قطعه پلاستیکی توپ مانندی است که بر سر این شناورها قرار دارد و آنقدر سبک است که با بالا آمدن سطح آب حرکت می‌کند. وقتی سطح آب به یک میزان معین بالا بیاید شیر شناور به اندازه‌ای بالا می‌آید که دیگر اجازه ورود سیال را نمی‌دهد و همین باعث می‌شود که ورودی آب شود. مکانیزم قطع کردن آب در این شیرها متفاوت است.

در برخی از شیرهای شناور پیشرفته‌تر نیز  یک قطعه آهنربا را در انتهای شناور قرار داده‌اند که وقتی در راستای آهنربای دیگر که به بدنه شیر متصل شده است قرار بگیرد، با چسبیدن به آن راه ورود آب را می‌بندد.

 قطعات و لوازم یدکی کولر گازی

لوازم کولر آبی

قیمت قطعات یدکی کولر

نحوه تنظیم شناور کولر آبی در مدل‌های جدید

امروزه شناورهای جدیدی تولید شده است که مشکلات شناورهای قدیمی‌تر را ندارند و با درجه‌بندی از یک تا هشت که روی حباب پلاستیکی خود دارند می‌توان اندازه آب داخل کولر را با چرخاندن حباب به راحتی تنظیم کرد در نتیجه تنظیم شناور کولر آبی به راحتی انجام می‌گیرد. در مرحله بعد با باز کردن فلکه آب کولر می‌توان از سلامت آن اطمینان حاصل نمود. حال شناور را به آرامی با دست بالا بیاورید تا اطمینان پیدا کنید که عمل قطع کردن را به درستی انجام می‌دهد یا خیر. اگرعمل قطع کردن به‌درستی صورت انجام نشد یا آب به‌درستی به کولر وارد نشد حتما شناور عوض کنید. بعد از اینکه شناور را کنترل کردید، شیر تخلیه و آبگیری کولر را دوباه ببندید. هنگامی که شیر تخلیه را بستید زیر کولر را چک کنید تا چکه نداشته باشد.

شناور تمام برنجی کولر آبی

دقت کنید که اگر تنظیم شناور کولر به‌درستی انجام گیرد باید سطح آب به اندازه یک سانتی‌متر پایین‌تر از ماکزیمم مقدار ارتفاع شیر تخلیه متوقف شود، اگر اینگونه نباشد بایدشناور کولر را دوباره تنظیم کنید. البته باید به این نکته هم دقت کنید که کولر به‌گونه‌ای قرار گیرد که سطح آن نسبت به زمین تراز باشد و آب در یک قسمت کولر جمع نشده باشد.

نحوه تنظیم شناور کولر آبی در مدل های جدید
شکل 2. نحوه تنظیم شناور کولر آبی در مدل های جدید

نصب شناور کولر آبی

برای نصب شناور کولر آبی باید با قطعات آن آشنایی داشته باشید. شناور کولر آبی از زیر تشکیل شده است :

  • مهره
  • پین
  •  شیر بدنه
  • سپر شناور
  •  واشر آب‌بندی
  •  مهره برنجی
  •  گوی شناور / توپی
  •  اهرم / بازو / میله

در اکثر اوقات این قطعات به هم متصل هستند اما بعضی از این قطعات باید باز شوند تا بتوان شناور کولر آبی را نصب کرد. قسمت‌هایی مانند مهره، گلویی و مهره برنجی یا چهارم به همراه یک واشر پلاستیکی، در انتهای شناور کولر آبی قرار دارند. در هنگام نصب شناور کولر آبی باید به این موارد دقت کنید که آیا این اجزا به شناور متصل هستند یا خیر. اگر متصل هستند، باید آن‌ها را از هم جدا کنید. محل نصب شیر شناور به بدنه کولر آبی، در پایین صفحه پشتی نزدیک تشتک کولر است. بعد از عبور دادن لوله شناور از مهره یک چهارم و گلویی مخصوص باید آن را در پشت کولر وصل کنید. برای این کار، لوله بعد از عبور از گلویی باید حدود 2 یا 3 میلیمتر بیرون باشد. در مرحله بعد باید مهره را در پشت کولر محکم کنید، به این ترتیب لوله در پشت سپر شناور وصل می‌گردد.

خرید روکش کولر آبی کویر

نصب شناور کولر آبی
شکل 3. نصب شناور کولر آبی

چرا از شیر شناور در کولر آبی استفاده می‌شود؟

سیستم کولرهای آبی اینگونه است که از یک سینی به‌عنوان محل تامین و ذخیره آب استفاده می‌کنند. این سینی باعث می‌شود که جریان پمپاژ آب روی پوشال‌های اطراف کولر، برای پمپ آب کولر ساده‌تر شود. بنابراین باید با کمک یک شیر، آب مورد نیاز برای این کولرها تامین شود. به همین دلیل با نصب یک شیر شناور در قسمت پایین و روی سطح آب به کولر اجازه بیش از حد آب‌گیری را نمی‌دهند.

شناور نیمه برنجی کولر آبی

اگر کولر بیش از اندازه آب‌گیری کند، اتفاق خاصی نمی‌افتد و از قسمت شیر تنظیم سطح آب خارج می‌گردد ولی این موضوع باعث هدر رفتن منابع و مصرف بیش از اندازه آب می‌گردد.

شناور کولر آبی چه وظیفه‌ای دارد؟

شناور کولر آبی وظیفه تنظیم و آبرسانی به داخل مخزن را دارد. گاهی اوقات تنظیم نبودن شناور کولر آبی و تنظیم نبودن درجه شناور کولر باعث می‌شود که آب از سطح مخزن خارج شود و یا اینکه اصلا مخزن کولر از آب پر نشود. با تنظیم کردن یا گاهی اوقات تعویض شناور کولر آبی می‌توان از مشکلاتی که برای آن ممکن است به وجود آید جلوگیری کرد.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *