علت دم كردن كولر آبی و روش های رفع آن

علت دم كردن كولر ابي و روش های رفع آن

هیچ چیزی از این بدتر نیست که در یک روز گرم تابستانی به منزل وارد شوید و بعد از روشن کردن کولر آبی متوجه شوید که دستگاه نه تنها هوا را خنک نمی‌کند بلکه باد گرم می‌دهد. برخی افراد برای این حالت، اصطلاح دم کردن کولر آبی را به کار می‌برند، یعنی با وجود روشن بودن کولر آبی اما هوای داخل ساختمان لحظه به لحظه در حال گرم‌تر شدن است. در این مطلب از قائم یدک قصد داریم در مورد علت دم كردن كولر آبی و روش‌های رفع آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

علت دم كردن كولر آبی

بالا بودن میزان رطوبت در خارج از ساختمان

همانطور که می‌دانید استفاده از کولر آبی مختص آب و هوای خشک می باشد زیرا این نوع کولر بیشتر باعث بالا رفتن رطوبت داخلی می‌شود. به همین دلیل اگر از کولر آبی در مناطق آب و هوایی مرطوب با درجه رطوبت بالا استفاده می‌کنید، نباید توقع پایین آمدن دمای ساختمان را داشته باشید. پس اولین علت دم کردم کولر ابی، موطوب بودن محیط بیرونی است.

علت دم کردن کولر ابی

راهکار رفع این مشکل

تنها راهکار عملی این است که اگر در یک منطقه مرطوب زندگی می‌کنید دستگاه خود را با کولر گازی تعویض کنید.

روشن نبودن دکمه آب کولر آبی

اگر کلید آب کولر آبی روشن نباشد، این دستگاه مانند پنکه عمل می‌کند و فقط باد گرم خارج از ساختمان را به داخل هدایت می‌فرستد و به جای اینکه محیط را خنک کند باعت گرم شدن آن می‌شود.

راهکار رفع این مشکل

برای برطرف کردن این مشکل تنها باید کلید پمپ کولر آبی را روشن کنید.

وجود مشکل در سیستم آب کولر آبی

وجود مشکل در سیستم آب کولر آبی دلیل دم کردن و گرم شدن کولر آبی

برای اینکه کولر آبی بتواند باد خنک تولید کند، دستگاه نیاز به آب دارد و اگر دستگاه بدون آب کار کند فقط باد گرم از آن خارج می‌شود.

راهکار رفع این مشکل

برای اینکه از کارکرد درست سیستم آب کولر آبی اطمینان پیدا کنید و بتوانید مشکل را رفع کنید باید دستگاه را بررسی کنید:

  • وصل بودن شیر فلکه آب ساختمان
  • حرکت آب از شیر تا شیلنگ آب دستگاه
  • وجود آب در کفی کولر
  • کار کردن پمپ آب کولر و پمپاژ آب توسط آن
  • پاشیده شدن آب کافی روی پوشال‌ها

مسدود بودن لوله توزیع کننده آب بر روی پوشال‌ها

آبی که در کفی کولر وجود دارد از طریق پمپ آب دستگاه به لوله توزیع کننده آب در کولر می‌رود و سپس روی پوشال ها توزیع می‌شود. این لوله دارای سوراخ‌های مختلفی است که از طریق آن‌ها آب را روی پوشال‌ها می‌ریزد، اما گاهی اوقات این سوراخ‌ها توسط رسوبات آب و سختی‌هایی که در آب وجود دارند مسدود می‌شوند. در این حالت مشکل اینجاست که آب کافی روی پوشال‌ها وجود ندارد، که نتیجه آن دم کردن کولر آبی است.

راهکار رفع این مشکل:

برای اینکه این مشکل را رفع کنید لازم است قبل از استفاده دوباره از کولر آبی در هنگام شروع فصل گرما، این سوراخ‌ها را با استفاده از محلول سرکه رسوب‌گیری کنید و یا اینکه لوله توزیع کننده را به کلی عوض کنید.


لیست قیمت بروز قطعات یدکی کولر آبی


فرسوده و مسدود بودن پوشال ها

فرسوده و مسدود بودن پوشال ها از دلایل گرم شدن و دم کردن کولر

پوشال ها و میزان سلامت و نو بودن آن‌ها در میزان راندمان کولر آبی و حجم باد خنک خروجی بسیار تاثیرگذار هستند. زیرا هوایی که از بیرون به کولر آبی وارد می‌شود توسط پوشال‌ها وارد دستگاه می‌شود و با آبی که بر روی پوشال‌ها وجود دارد، سرد شده و به داخل ساختمان فرستاده می‌شود. اما اگر مدت زیادی است که از این پوشال‌ها استفاده می‌کنید و یا میزان سختی آب منطقه‌تان بسیار بالا است، تمامی منفذهای موجود در پوشال‌ها به دلیل فرسودگی و یا جذب رسوبات مسدود می‌شوند. بنابراین هیچ راهی برای ورود هوای تازه از بیرون بر روی پوشال‌ها وجود ندارد.

راهکار رفع این مشکل

برای رفع این مشکل تنها باید پوشال‌های کولر آبی را تعویض نمایید زیرا اگر این مورد را بخواهید با شستن و استفاده دوباره از آن‌ رفع کنید تنها برای مدت کوتاهی جوابگو است و بعد از مدتی دوباره منافذ پوشال بسته می‌شوند.


عدم تعویض پوشال کولر آبی و مشکلات تنفسی


باز بودن محفظه اطراف کولر

سیستم کولر آبی به‌ این صورت است که در یک محفظه بسته کار می‌کند، به همین دلیل اگر قسمتی از آن باز باشد باعث می‌شود هوای سردی که در کولر تولید می‌شود از آن خارج شود و به داخل ساختمان ورود پیدا نکند. پس برای اطمینان از اینکه درهای محفظه کولر باز نباشند، آن‌ها را چک کنید که تا انتها کشیده شده باشند. همچنین اگر از پوشش‌های برزنتی در اطراف کانال کولر استفاده کنید، باعث جلوگیری از از هدر رفت باد سرد و ورود هوای گرم به داخل ساختمان می‌شود.

نصب کولر در محل مناسب

یکی دیگر از عواملی که تعیین کننده میزان خنکی کولر آبی هستند، محل نصب آن می‌باشد. باید توجه کنید که اگر کولر آبی در یک محیطی بسته نصب شود، میزان گردش هوا به داخل آن بسیار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین همین دلیلی برای تولید باد گرم کولر آبی است. برای رفع این مشکل اگر دستگاه در محل مناسبی نصب نشده است لازم است آن را باز کنید و در یک محل مناسب که در معرض باد است و  در یک محیطی آزاد قرار دارد، نصب کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید تولید باد گرم توسط کولر و یا دم کردن کولر آبی یکی از موضوعاتی است که نه تنها باعث سلب آسایش از شما خواهد شد، بلکه باعث مصرف انرژی بدون هیچ بازدهی می‌شود. بنابراین هر چه سریع‌تر باید برای رفع این مشکل اقدام کنید. بسیاری از راهکارهایی که در این مطلب از قائم یدک بیان کردیم  را در هنگام سرویس کولر آبی می‌توانید انجام دهید اما برخی نیاز به تعمیر و رسیدگی‌های بیشتری دارند.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *