کولر آبی چگونه هوا را خنک میکند

کولر آبی چگونه هوا را خنک میکند

امروزه برای خنک کردن فضاهای مسکونی و اداری سیستم‌های خنک کننده مختلفی وجود دارد. در این بین می‌توان به کولر آبی یا تبخیری، کولر گازی و چیلر و هواساز و تهویه مطبوع اشاره نمود. درگذشته به دلیل اینکه امکاناتی مانند سیستم‌های خنک کننده مدرن و امروزی وجود نداشت، مردم برای خنک کردن خود در فضاهای دالان مانند و هشتی‌ها زیرحصیرهای مرطوب، می‌خوابیدند. در حال حاضر، این روش قدیمی برای خنک کردن اساس کار کولرهای آبی امروزی می‌باشد. اجزای اصلی یک کولر آبی شامل موتور، پمپ، توربین، حلزونی، پولی‌ها، جعبه تقسیم برق، شلنگ‌های رابط آب پوشال می‌باشد. توربین در کولر آبی مانند دالان‌ها و یا هشتی‌ها عمل می‌کند. پوشال‌ها نیز در نقش حصیر می‌باشند که از طریق پمپ با آب مرطوب می‌شود.


خرید قطعات یدکی کولر آبی و کولر گازی


در طول سالیان دراز، تمدن‌های مختلف به روش‌های هوشمندانه‌ای برای فرار از گرما در منطقه خود دست زده‌اند. بادگیرها شکل اولیه سیستم‌های خنک کننده و کولرهای آبی می‌باشند که سال‌ها  قبل توسط ایرانیان ایجاد شده‌اند. این بادگیرها بیشتر در مناطق مرکزی کشور بسیار کاربرد داشتند. مکانیسم عملکرد بادگیر به این صورت است که  باد از دریچه بادگیر که در پشت بام ساختمان‌ها قرار می‌گیرد، عبور می‌کند و بعد از عبور از محفظه آبی، به محیط وارد می‌شود و باعث خنک شدن هوای داخل خانه می‌گردد.

در ساختمان برخی هواپیماها نیز که در اواخر دهه 1930 تولید شدند، کولر آبی وجود دارد. کولر آبی دراین هواپیماها برای خنک کردن آب موجود در موتور هواپیما، به جای رادیاتور کاربرد داشت. اما این سیستم معایبی نیز داشت. مثلا اندازه لوله کشی لازم برای خنک کردن زیاد بود و همین باعث بزرگ‌تر شدن اندازه هواپیما می شد. به دلیل اینکه هواپیماهای جنگی باید اندازه کوچک‌تری داشته باشند نتوانستند از این روش استفاده کنند اما در برخی کشورها سیستم خنک سازی با اتیلن گلیکول جایگزین شد.

روش کار سیستم‌های خنک کننده کولر آبی

کولر آبی چگونه هوا را خنک میکند

علت این که دمای هوا در کنار دریاچه خنک‌تر از سایر مناطق است، تبخیر آب می‌باشد که در کولر آبی نیز همین اتفاق تکرار می‌شود. تبخیر یک واکنش فیزیکی می‌باشد. در اثر تبخیر آب، هوا و یا هر چیزی که در تماس با آن قرار داشته باشد، خنک می‌شود. گرمای نهان تبخیر، مقدار گرمایی می‌باشد که آب از محیط می‌گیرد تا تبخیر شود. این جذب گرما از محیط باعث خنک شدن محیط می‌گردد. خنک کردن با کولر آبی یک روش کم هزینه است که در مقایسه با دیگر روش‌ها، انرژی کمتری را صرف می‌کند. اما باید گفت که مصرف آب در این نوع کولرها نسبت به دیگر انواع وسایل سرمایشی بالاتر است.

سرمایش تبخیری یک فرایند بسیار قدیمی می‌باشد که منشا آن مربوط به هزاران سال قبل، در زمان تمدن‌‌های باستان ایران و مصر می‌باشد. سرمایش تبخیری ممکن است به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم و خودبه‌خود یا مختلط، انجام گیرد.
در روش سرمایش تبخیری مستقیم، مقدار آبی که در هوای خنک شده وجود دارد افزایش پیدا می‌کند اما در سرمایش تبخیری غیرمستقیم، تبخیر در درون یک مبدل حرارتی انجام می‌گیرد. همچنین در سرمایش تبخیری غیرمستقیم مقدار رطوبتی که در هوای خنک شده وجود دارد، تغییر پیدا نمی‌‌کند. بالا بودن نرخ تبخیر، رطوبت نسبی را افزایش می‌دهد که ممکن است عدم آسایش محیط را در پی داشته باشد. روش سرمایش تبخیری مستقیم بهتر است در مناطقی مورد استفاده قرار گیرد که رطوبت نسبی در آن کم باشد.


فروش عمده و جزئی قطعات یدکی و لوازم جانبی کولر آبی


سیستم مستقیم و دو مرحله‌ای در طراحی کولر آبی

امروزه کولرهای آبی با طرح‌های مختلفی در بازار هستند. در روش خنک سازی با تبخیر مسقیم، می‌توان هوا را با گرفتن گرمای نهان تبخیر، خنک نمود. سیستم خنک سازی با تبخیر غیرمستقیم، علاوه بر اینکه از عملیات تبخیر استفاده می‌کند، یک مبدل حرارتی را نیز به‌کار می‌گیرد.
در چنین شرایطی هوای مرطوب در تماس با هوای مطبوع تولیدی، قرار نمی‌گیرد. این سیستم‌های خنک سازی دو مرحله‌ای یا غیرمستقیم، باعث ایجاد رطوبت نسبی کمتری می‌شوند.

سیستم مستقیم و دو مرحله‌ای در طراحی کولر آبی

طرز کار کولر آبی دو مرحله‌ای

سیستم کولرهای آبی به این صورت است که هوای گرم بیرون در تماس با پوشال‌های خیس قرار می‌گیرد و آب آن‌ها با بخار کردن آب سرد می‌شود. در سیستم دومرحله‌ای هوای گرم در تماس با مبدلی قرار می‌گیرد که در اثر تبخیر سرد شده است و با روش تبادل گرمایی خنک می‌شود، که همین باعث می‌شود مقدار رطوبت کمتری به خود بگیرد. کارشناسان معتقدند که سیستم دو‌مرحله ‎ای ۲۰ تا ۳۰ درصد رطوبت نسبی کمتری در محیط ایجاد خواهند کرد.


لیست قیمت عمده قطعات کولر آبی


پوشال کولر آبی

پوشال‌های کولر آبی می‌توانند از جنس‌های مختلفی مانند پشم شیشه، پشم چوب، فیبر، پلاستیک و یا کاغذهای ملامین باشند. پوشال چوبی مقداری از آب را به خود جذب می‌کند و در مقایسه با دیگر پوشال‌ها عملکرد بهتری دارد. یک فاکتور مهم در افزایش بازدهی کولر، اندازه و ضخامت پوشال می‌باشد. هر چه پوشال سطح ضخامت بیشتری داشته باشد باعث می‌شود سطح برخورد بیشتری ایجاد کند و خنک سازی بیشتر و بهتر انجام شود.


بیشتر بخوانید: انواع پوشال کولر آبی و پد سلولزی


چگونه بهترین کولر آبی را انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین کولر آبی را انتخاب کنیم؟

اینکه بتوانیم بهترین سایز کولر را برای فضای خود انتخاب کنیم باید به سایز آن توجه داشته باشیم. در ادامه به برخی عوامل موثر در انتخاب کولر خواهیم پرداخت.

جریان هوا

مقدار هوایی که در هر دقیقه از کولر عبور می‌کند، CFM (فوت مکعب بر دقیقه) می‌باشد. هرچه درجه CFM کولر بالاتر باشد ، سریع‌تر می‌تواند هوا را خنک کند و فضای بهتری را نیز برای خنک کردن فراهم می‌کند.

ظرفیت مخزن آب

یک مقیاس دقیق که در مورد میزان خنک کنندگی محیط وجود دارد، ظرفیت مخزن است. برخی از کولرهای آبی دارای یک منبع تغذیه مداوم با آب می‌باشند که این امکان را می‌دهند که بتوانید با شیلنگ آب منزل خود مخزن را دوباره شارژ کنید.


موتور کولر آبی


قدرت موتور

قدرت و حجم موتور می‌تواند در تعیین حداکثر فضایی که کولر می‌تواند آن را خنک کند، تاثیر داشته باشد. برای مثال کولر آبی که دارای قدرت ۹۰۰۰ وات است در مقایسه با قدرت 12000 فضای کوچک تری را خنک می‌کند. در سایت قائم یدک می‌توانید انواع قطعات کولر آبی مانند موتور کولر را خریداری نمایید.


خرید موتور کولر موتوژن تبریز 1/8


 

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *