تنظیم پلاتین موتور کولر هنگام راه‌اندازی کولر

تنظیم پلاتین موتور کولر هنگام راه‌اندازی کولر

یکی از کارهای مهم که برای عملکرد درست کولر اهمیت دارد، تنظیم پلاتین موتور کولر آبی است. در غیر این‌صورت کولر قادر به خنک کردن فضای داخلی خانه نمی‌باشد. به دلیل اینکه در فصل زمستان به مدت طولانی از کولر استفاده نمی‌کنیم ممکن است باعث شود که برخی قطعات کولر آبی خراب شوند و یا اینکه به تنظیم نیاز داشته باشند. برای مثال همین پلاتین موتور کولر. به همین دلیل است که در فصل تابستان برای اینکه کولر به درستی کار کند باید برای سرویس آن اقدام نمایید تا گرمای تابستان شما را آزار ندهد.

این متن هنگامی برای شما مفید واقع می‌شود که به هنگام راه‌اندازی موتور کولر با مشکل مواجه شوید و خودتان می‌خواهید که تعمیر آن را انجام دهید.

پلاتین کولر آبی چیست؟

یکی از قطعاتی که در الکتروموتور کولر وجود دارد، پلاتین کولر آبی است. پلاتین کولر با دو پیچ بر روی درب موتور تک ‌فاز نصب می‌شود. محلی که پلاتین روی درب موتور نصب می‌شود باید عایق شده باشد تا پلاتین به بدنه اتصال نداشته باشد. وظیفه‌ پلاتین کولر آبی این است که وقتی موتور راه‌اندازی می‌شود، خازن استارت را به مدار سیم پیچی وارد می‌کند و موتور به‌صورت پرقدرت راه‌اندازی می‌شود و سپس نیروی گریز از مرکزی که به کلاج وارد می‌شود باعث به عقب رانده شدن کلاج شده و بعد از جدا شدن نقطه‌ اتصال پلاتین، خازن استارت را از مدار خارج می‌کند.

با توجه به نوع موتور، پلاتین‌ها در انواع، اشکال و اندازه‌های مختلفی ساخته شده و تولید می‌شوند و شامل انواع کشویی، تیغه‌ای و فنری گرد است. تمامی پلاتین‌ها از یک قسمت فلزی و یک قسمت باکالیت یا فیبر استخوانی تشکیل شده‌اند. بعضی از پلاتین‌ها روکش باکالیت دارند و برخی دیگر نیز به‌صورت دکمه‌ای طراحی می‌شوند.


خرید پلاتین پلاستیکی کولر آبی


پلاتین کولر آبی چیست

تنظیم پلاتین موتور کولر توسط خود ما قابل انجام است؟

برخی کارها مانند تنظیم پلاتین موتور کولر و تعمیرات لوازم برقی به تخصص و تجربه نیاز دارند. افرادی که برای تعمیرات این لوازم اقدام می‌کنند اگر از تخصص و دانش کافی برخوردار نباشند، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به وسایل کولر وارد کنند زیرا این وسایل برقی هستند و در صورت نا آگاهی با مشکل روبرو می‌شوند.

خدمات مربوط به وسایل برقی، و یا کارهایی مانند تنظیم پلاتین موتور کولر را افراد ماهر می‌توانند انجام دهند. برای اینکه کولر بتواند عملکرد خوبی داشته باشد و در حداقل زمان فضای خانه را به‌خوبی خنک کند، لازم است که برای تنظیم پلاتین موتور کولر خود اقدام کنید، در غیر این‌صورت فعالیت این قطعه با مشکل روبرو می‌شود.


خرید پلاتین کولر آبی فیبری اصفهان


پلاتین کولر چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که گفتیم پلاتین موتور کولر بر روی موتور های تک‌فاز قرار می‌گیرد که وظیفه آن قطع و وصل یک سری از کنتاکت‌ها در موتور کولر است، اگر مشکلی در پلاتین رخ دهد عملکرد کلی کولر نیز با اختلال مواجه می‌شود. در کل کليد گريز از مرکز يا پلاتين بر روی رتور موتورهای تک‌فاز با راه‌انداز موقت نصب می‌شود که بر اساس سرعت موتور و از طریق صفحه پلاتين روی موتور کنتاکت‌ها را در زمان مناسب قطع یا وصل می‌کند.

این کار به این معنی است که وقتی موتور کولر آبی راه‌اندازی می‌شود، سيم‌پيچ راه‌انداز را به مدار وارد می‌کند و وقتی که موتور به ۷۵% سرعت نامی‌ خود برسد، آن را از مدار خارج می‌کند. به دلیل اینکه در بسیاری از موتورهای صنعتی فشار اولیه برای راه‌اندازی موتور بسیار بالا است ما به یک سیم‌پیچ راه‌انداز نیاز خواهیم داشت که تنها چند ثانیه ابتدایی راه‌اندازی به مدار وارد شود تا جریانی که برای راه‌اندازی موتور لازم است را تامین ‌کند. اگر تنها با یک سیم‌پیچ جریان لازم برای راه‌اندازی تامین می‌شد، حجم موتورها بسیار بزرگتر چیزی که هستند، بود.

موتور های تک‌فاز دو سرعته مانند موتور کولر آبی بدون اینکه دور و سرعت انتخاب شده توسط مصرف کننده در کليد در نظر گرفته شود، ابتدا با دور تند راه‌اندازی می‌شوند. بعد از اینکه موتور به ۷۵% سرعت نامی‌ سيم‌پيچ رسید، دوری که توسط مصرف‌کننده انتخاب شده است به مدار وارد می‌شود و وظيفه اين کار نيز، به عهده کليد گريز از مرکز با صفحه پلاتین موتور کولر است.

امروزه انواع مختلفی از پلاتین موتور کولر با قابلیت‌های متفاوت در بازار وجود دارند که اگر مشکلی برای آن به وجود بیاید به‌راحتی می‌توان آن را تعویض کرد.


خرید کلید کولر آبی توکار


محل قرارگیری پلاتین کولر و کلید گریز از مرکز

کلید گریز از مرکز در انتهای شفت روتور متصل می‌شود و در کل نیز احتمال خرابی آن پایین است. اما کمی روغن‌کاری نیز در هنگام راه‌اندازی به کار کردن آن کمک می‌کند. پلاتین دور کند نیز در محل اتصال سیم‌ها به موتور قرار می‌گیرد. به‌عبارت دیگر فیبر پلاتین‌دار موتور کولر آبی ته موتور بعد از سوییچ گریز از مرکز نصب می‌شود و سیم‌های مربوط به دور تند، کند و نقطه مشترک برق از بیرون به آن وصل می‌شوند.

روش اتصال شماره‌های پلاتین در موتور کولر آبی

تنظیم پلاتین موتور کولر

در حالت عادی که این بورد بیرون موتور قرار دارد، طبق عکس وضعیت کانتکت‌ها در حالت قطع یا وصل به‌صورت زیر است:
شماره 2 با 1 وصل
شماره 2 با 3 قطع
شماره 4 با 5 قطع

اما در هنگام وصل بودن به موتور در حالت خاموش به‌صورت زیر می‌باشند:
شماره 2 با 1 قطع
شماره 2 با 3 وصل
شماره 4 با 5 وصل

در هنگام روشن بودن موتور بعد از دور نامی 75 درصد نیز به شرح زیر هستند:
شماره 2 با 1 وصل
شماره 2 با 3 قطع
شماره 4 و 5 قطع

امیدواریم هنگام تنظیم پلاتین موتور کولر آبی به این ترتیب‌ها دقت داشته باشید.


کلید کولر آبی آبسال روکار


ترتیب اتصال سیم‌های موتور کولر به پلاتین

ترتیب اتصال سیم‌های موتور کولر به پلاتین

در اینجا یک نمونه موتور موتوژن تبریز را بررسی می‌کنیم، سایر موتورها نیز دارای همین وضعیت مشابه هستند.

هر دو سیم‌ زرد رنگ به یکدیگر متصل شده که به‌صورت مشترک به عنوان سیم دور تند استفاده می‌شوند. از درون موتور نیز 4 سیم با رنگ های استاندارد زرد (دور تند)، سیم سبز به نقطه com و سیم‌های آبی و قرمز بیرون می‌آیند.

قیمت پلاتین کولر آبی

پلاتین کولر آبی یکی از قطعات موتور کولر می‌باشد. این قطعه در شرکت‌های تولید کننده مختلف با مواد اولیه و کیفیت‌های متنوعی ساخته می‌شود. بنابراین منطقی است که در فروشگاه‌های مختلف قیمت یکسانی نداشته باشد. با مراجعه به صفحه محصولات قائم یدک علاوه بر مطالعه ویژگی‌های این قطعه می‌توانید از قیمت آن نیز اطلاع پیدا کنید.

پشتیبان قائم یدک
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
  • رستم جابری ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۲:۰۵

    ببخشید ایا در مورد نحوه سیم پیچی آرمیچر موتورهای الکتریکی شما مطلبی دارید اگر هست توی سایتتون بگنجانید مرسی

  • رستم جابری ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۲:۰۱

    خیلی هم کامل بود لابد شما سر در نیاوردید!
    با تشکر از سایت قائم یدک متالبتون بسیار مفید و ارزنده بود مرسی

  • بیطرف ۶ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۱

    توضیحات شما اصلا کامل نبود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *