معرفی قطعات دستگاه تصفیه ی آب

معرفی قطعات دستگاه تصفیه ی آب

قطعات دستگاه تصفیه ی آب و اجزای تشکیل دهنده دستگاه های تصفیه آب خانگی نسبت به دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی بسیار کمتر است. با این حال دستگاه‌های تصفیه آب خانگی نیز شامل قطعات مختلفی است که هر یک از آن‌ها وظیفه خاصی در یک سیستم کلی بر عهده دارند.

در دستگاه آب تصفیه کن خانگی آب از یک فیلتر تصفیه عبور می‌کند تا مواد معدنی و دیگر محصولات جانبی آن حذف گردد. البته ممکن است نوع تصفیه در دستگاه متفاوت باشد و تصفیه ممکن است از طریق فیلتراسیون و یا اسمز معکوس انجام شود.

فیلتراسیون نمی‌تواند آلاینده‌ها را به اندازه تصفیه از آب حذف کند. اسمز معکوس آب را از فیلتر عبور داده تا نمک‌ها و جامدات محلول را به‌صورت موثرتری نسبت به فیلتراسیون استاندارد حذف کند. بنابراین، در مقایسه با دستگاه‌های تصفیه آب معمولی که تنها می‌توانند آب را فیلتر کنند، دستگاه آب تصفیه مجهز به اسمز معکوس است که قادر است آلاینده‌های مختلف را از آب حذف کند و سلامت آب را تضمین کند.

اگر با مهم‌ترین  اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه خانگی آشنایی ندارید و کاربرد هر یک از آن‌ها را نمی‌دانید، این مقاله و مطالب توضیح داده شده در آن را مطالعه کنید. ضمن این که برای خرید قطعات مختلف دستگاه‌های تصفیه آب پیشنهاد می‌شود به فروشگاه قائم یدک مراجعه نمایید.


قطعات تصفیه کننده آب


 

 

آچار هوزینگ

با استفاده از این وسیله می‌توان هوزینگ فیلترهای پایین دستگاه تصفیه آب و یا درپوش هوزینگ فیلترممبران را برای تعویض فیلتر باز و بسته کرد.


 

عقربه نشان دهنده فشار آب دستگاه

با کمک این قطعه علاوه بر دیدن فشار آب داخل دستگاه، از روشن و یا خاموش بودن دستگاه تصفیه آب نیز اطلاع پیدا کنید.

بست لوله فاضلاب

وظیفه این قطعه این ات که شیلنگی را به‌طور دائم نگه دارد، این شیلنگ املاح و مواد اضافی را به فاضلاب می‌ریزد. همچنین این قطعه باعث جلوگیری از سر ریز آب از سوراخ ایجاد شده بر روی لوله فاضلاب به بیرون می‌شود.

سوییچ قطع فشار بالا High Pressure

این قطعه وظیفه دارد که وقتی مخزن پر شد، دستگاه تصفیه آب را خاموش کند. درصورت نبود این قطعه، دستگاه یکسره کار می‌کند که باعث ترکیدن مخزن دستگاه می‌شود.


شیر میکس تصفیه آب خانگی چیست؟


هوزینگ ممبران تصفیه آب خانگی

در داخل این قطعه، فیلتر ممبران که فیلتر اصلی دستگاه است قرار می‌گیرد. این قطعه یک ورودی برای آب خام به هوزینگ تصفیه آب  و همچنین دو خروجی یکی آب تصفیه شده و دیگری املاح حذف شده از آب است.

هوزینگ فیلترهای پایین دستگاه تصفیه آب

در پایین دستگاه تصفیه آب، این هوزینگ‌ها وجود دارند که فیلترهای پیش تصفیه در آن‌ها قرار می‌گیرد.

کپسول محدودکننده جریان فاضلاب

وظیفه این قطعه این است که از خروج آب بیش از اندازه به سمت فاضلاب جلوگیری کند. درصورت نبود این قطعه در دستگاه تصفیه آب، تمام آب ورودی به هوزینگ فیلتر ممبران به سمت خروجی فاضلاب می‌رود. این قطعه با محدود کردن این جریان آب را وادار می‌کند تا با فشار از منافذ فیلتر ممبران عبور کند تا عمل تصفیه آب انجام شود.

سوییچ قطع فشار پایین

وظیفه این قطعه این است که وقتی فشار آب خیلی پایین و یا قطع باشد، برق دستگاه را قطع می‌کند. وجود این قطعه ضروری است تا از کار نکردن مداوم دستگاه در زمان قطع آب جلوگیری کند.

مخزن ذخیره آب تصفیه شده

وقتی آب از فیلتر ممبران عبورمی‌کند و عمل تصفیه انجام می‌شود، آب تصفیه شده در این مخزن ذخیره شده تا وقتی شیر آب روی سینک را باز می‌کنید آب با فشار بالا از شیر خارج شود.

شیر میکس فلزی

وظیفه این قطعه فلزی این است که مقداری آب خام به آب تصفیه شده اضافه کند. در برخی مناطق به دلیل اینکه آب ورودی به دستگاه کیفیت بالاتری دارد، آب تصفیه شده کمی تلخ می‌شود. برای اینکه مزه آب بهتر شود، شیر میکس را کمی باز می‌کنند.

شیر میکس پلاستیکی

وظیفه این قطعه شبیه به قطعه بالایی است و تنها تفاوتشان این است که جنس آن از پلاستیک می‌باشد.

پمپ تولید فشار آب

این قطعه برای مناطقی که فشار آب ورودی به دستگاه کم است، فشار ایجاد می‌کند. فشار آب داخل دستگاه باید بین 6 تا 8 bar باشد تا دستگاه بتواند در نیم ساعت مخزن ذخیره آب را پر کند. هر چه فشار آب ورودی به دستگاه کمتر باشد یا زمان تصفیه آب بیشتر می‌شود و یا آبی از فیلتر ممبران عبور نمی‌کند و آبی تصفیه نخواهد شد.

شیر استیل آب ورودی

محل نصب این شیر قبل از دستگاه است که وظیفه آن باز و بسته کردن آب ورودی به دستگاه تصفیه آب می‌باشد.

شیر برداشت آب تصفیه

این شیر روی سینک ظرفشویی نصب شده و باعث می‌شود برداشت آب تصفیه شده آسان شود. این شیر در دو نوع دسته ستاره‌ای و دسته اهرمی وجود دارد که کارکردشان با یکدیگر متفاوت نیست و فقط ظاهر متفاوتی دارند.

شیر برقی دستگاه تصفیه آب

وظیفه شیر برقی تصفیه اب خانگی  این است که به هنگام خاموش بودن دستگاه از عبور آب جلوگیری می‌کند. اگر این قطعه روی دستگاه تصفیه آب نباشد آب دائما از فیلترها عبور کرده که باعث می‌شود علاوه بر زیاد شدن مصرف آب، عمر فیلترها نیز کم می‌شود.

شیر مخزن

این قطعه روی مخزن ذخیره آب تصفیه نصب می‌شود و باز و بسته کردن آبی که از دستگاه خارج می‌شود را انجام می‌دهد.

ترانس برق دستگاه

تمامی قطعات برقی دستگاه تصفیه آب خانگی با برق 24 ولت کار می‌کنند و ترانس برق دستگاه وظیفه دارد این مقدار ولتاژ را تامین کند.

active
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *