چرا پمپ کولر آبی می‌سوزد؟ آموزش تصویری نصب پمپ کولر آبی

آموزش تصویری نصب پمپ کولر آبی به همراه نکات مهم در هنگام نصب

در این مطلب می‌خواهیم به آموزش تصویری نصب پمپ کولر آبی بپردازیم. یکی از قطعاتی که زودتر از سایر اجزای کولر آبی خراب می‌شود، پمپ کولر آبی است. در این مطلب روش‌هایی را بیان می‌کنیم که بتوانید ابتدا از سلامت پمپ فعلی کولر آبی خود مطمئن ‌شوید تا در صورت خرابی بتوانید برای تعویض پمپ کولر آبی خود اقدام کنید.

البته توجه کنید که برای این کار باید مهارت‌های اولیه برق‌کاری مانند تشخیص سیم‌های فاز و نول را بلد باشید تا از خطر برق‌گرفتگی یا حوادث دیگری مانند سوختن پمپ جدید جلوگیری کنید.

چرا پمپ کولر آبی می‌سوزد؟

یکی از عوامل اصلی که باعث سوختن پمپ می‌شود، کم شدن آب و یا بی‌آب شدن است که به دلایل متفاوتی مانند قطع شدن طولانی مدت آب، مشکل در آب‌رسانی، شناور معیوب و شیلنگ‌ها رخ می‌دهد. برای اینکه از این مشکل جلوگیری کنید تنها باید شناور کولر آبی، ورودی آب و شیلنگ‌ها را به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید.

چرا پمپ کولر آبی می‌سوزد؟

بیش از ۷۰ درصد از سوختگی‌هایی که برای پمپ آب کولر آبی اتفاق می‌افتد، ناشی از همین مشکل می‌باشد که باعث می‌شود مصرف کننده هزینه‌ نسبتا زیادی را متحمل شود اما اجزای دیگر کولر آبی مانند شناور و شیلنگ دارای قیمت ناچیزی هستند. از طرف دیگر کسی تمایل به تعمیر پمپ کولر آبی ندارد و به همین دلیل است که حتی اگر مشکل کوچکی نیز برای آن رخ دهد باز هم باید یک پمپ جدید بخرید.


قیمت پمپ کولر آبی موتوژن


چطور بفهمیم پمپ کولر آبی سالم است؟

هنگامی که کلید پمپ آب را روشن می‌کنید، اگر پمپ شروع به کار کند، آب باید توسط لوله‌هایی که در جداره‌های کولر آبی نصب شده‌اند روی پوشال‌ها جاری شود. اگر فشار آب خیلی کم باشد و یا بوی سوختگی بیاید، به احتمال زیاد پمپ کولر آبی‌ معیوب و یا سوخته است.


برای اینکه سالم بودن پمپ را امتحان کنید، باید با کمک یک فازمتر جریان برقی که در جعبه تقسیم کولر آبی وجود دارد را بررسی کنید. اگر در جعبه تقسیم برق جریان داشت پس پمپ را روشن کنید و فازمتر روی سوکت خروجی پمپ آب قر ار دهید، در اینجا اگر چراغ فازمتر روشن شود یعنی پمپ خراب شده است اما اگر چراغ فازمتر روشن نشد احتمالا برق‌رسانی کولر آبی شما مشکل پیدا کرده است. در این مواقع باید برای تعویض پمپ آب کولر آبی اقدام کنید.


لیست قیمت و فروش عمده قطعات کولر


آموزش نصب پمپ کولر آبی

تصویر زیر مربوط به نقشه سیم‌کشی برق کولر مربوط به یکی از سازندگان داخلی است.

چطور بفهمیم پمپ کولر آبی سالم است؟

همان‌طور که در تصویر می‌بینید نقشه کلید کولر در سمت چپ تصویر نشان داده شده است. سیم‌های فاز و نول از پریز برق می‌آیند که در مسیر آن‌ها کلید RCCB تعبیه شده است. این کلید برای حفاظت مدار می‌باشد.

بهترین راهنما برای نصب کلید کولر آبی نقشه برق کولر است که سازنده کولر آن را ارائه می‌دهد. بنابراین، قبل از اینکه کاری را شروع کنید، ابتدا نقشه کولر خود را بررسی نمایید.

  • برای اینکه پمپ جدید را نصب کنید یا پمپ معیوب را تعویض نمایید، ابتدا لازم است تمامی کلیدهای کولر را در حالت خاموش قرار دهید.
  • سپس باید تمامی درب‌های کناری کولر آبی را جدا کنید تا به جعبه تقسیم و پمپ آب به‌راحتی دسترسی داشته باشید.
  • در این مرحله لازم است سیم برقی که مربوط به پمپ آب معیوب است را از جعبه تقسیم داخل کولر جدا نمایید. این کار را باید با استفاده از یک پیچ‌گوشتی انجام دهید. باید دقت کنید که محلی که سیم‌ها به آن‌ها متصل هستند را فراموش نکنید.

خرید سبد پمپ آب کولر آبی


آموزش نصب پمپ کولر آبی
  • حال باید شیلنگ آب متصل به پمپ کولر آبی را جدا کنید.
  • برای اینکه بتوانید پمپ قدیمی را جدا کنید تنها باید ضامن پمپ را از قسمت پشت کولر فشار دهید. حال می‌توانید پمپ آب را به سمت بالا بکشید و آن را از جای خود خارج کنید.
  • سپس باید پمپ آب جدید را در سبد توری مخصوص قرار دهید و اطمینان پیدا کنید که در جای خود محکم شده است.
  • اگر شیلنگ آب قبلی سالم باشد می‌توانید شیلنگ را به خروجی پمپ آب جدید وصل کنید.
  • حال نوبت به این می‌رسد که سیم برق پمپ کولر آبی را به جعبه تقسیم داخل کولر وصل کنید. برای اینکه سیم‌ها را به‌درستی وصل کنید باید سیم فاز که معمولا به رنگ مشکی یا سبز است را به سوکت “پمپ” و سیم نول که معمولا آبی یا زرد می‌باشد را به سوکت “نول” وصل کنید.

خرید شناور تمام برنجی کولر آبی


وصل کردن سیم برق پمپ کولر آبی
  • بعد از اینکه پمپ کولر آبی و شیلنگ و سیم برق آن را نصب کردید، دکمه پمپ آب را از درون اتاق بزنید، در این حالت پمپ باید روشن شود و آب را از طریق مجاری که وجود دارد روی پوشال‌ها جاری کند.
  • حال وقت آن رسیده است که درب‌های کولر را در جای خود قرار دهید و از کولر آبی استفاده کنید.

برای اینکه از خراب شدن پمپ کولر آبی جلوگیری کنید، لازم است به‌طور پیوسته از سالم بودن شناور و شیر آب متصل به کولر آبی اطمینان پیدا کنید. علاوه بر این اگر محل زندگی شما در یک منطقه‌ بسیار گرم و خشک است، باید هر چند ماه یکبار با استفاده از یک سرنگ یا روغن‌دان، به روغن‌کاری بلبرینگ‌های پمپ کولر آبی بپردازید.

نکته مورد توجه در اینجا این است که هر چند تعویض پمپ کولر آبی یا آموزش نحوه نصب پمپ کولر آبی ممکن است ساده به‌نظر برسد اما اگر اطلاعات کافی ندارید، این کار را باید به یک تکنسین یا سرویس‌کار باتجربه بسپارید.


روغن کاری موتور و یاتاقان و دینام و پمپ کولر آبی


قیمت پمپ کولر آبی

برای انتخاب درست پمپ کولر آبی باید مشخصات فنی و فیزیکی زیر را در نظر بگیرید که با توجه به این ویژگی‌ها نیز قیمت پمپ کولر آبی تغییر پیدا می‌کند.

  • ولتاژ پمپ: پمپ‌های کولر اکثرا با برق شهر و ولتاژ ۲۲۰ کار می‌کنند.
  • قدرت یا ظرفیت پمپ که با واحد CFM بیان می‌شود.
  • شدت جریان یا دبی جرمی سیال کاری که با واحد گالن بر ساعت یا مترمکعب بر دقیقه بیان می‎ شود.
  • وزن پمپ که معمولا با واحد پوند یا کیلوگرم بیان می‌شود.
  • جنس پمپ که به‌طور معمول از جنس پلاستیک، فلز یا پلیمر است.

  1. فروش عمده و تکی قطعات کولر
  2. فروش قطعات یدکی و لوازم جانبی کولر گازی
  3. فروش قطعات یدکی و لوازم جانبی کولر آبی
  4. فروش فولی (پولی) کولر آبی
  5. فروش تسمه کولر آبی
پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *