معرفی قطعات جاروبرقی

معرفی قطعات جاروبرقی

جارو برقى یکی از دستگاه‌هایی است که امروزه، در خانه‌ اکثر افراد جهان، و همچنین اکثر خانه‌های ایرانی استفاده می‌شود. اختراع این دستگاه باعث شده است که بتوان به آسانی زباله و نخاله‌هایی که روی فرش، سنگ، سرامیک و همچنین بعضی خودروهایی که تمیز کردن آن‌ها سخت است، را تمیز کرد. همین قابلیت، باعث شد تا جارو برقي به یکی از ابزار آلات اصلی هر خانه تبدیل شود. اما شاید کمتر کسی بتواند به سوال جاروبرقی چیست پاسخ دهد. این مطلب اطلاعاتی را در مورد اجزای جاروبرقی دراختیار شما قرار می‌دهد  تا اگر مشکلی برای جارو برقی به وجود آمد، توانایی این را داشته باشید که تشخیص بدهید که کدام قسمت از دستگاه دچار مشکل شده تا بتوانید برای تهیه قطعه مورد نظر اقدام کنید.


قیمت قطعات جاروبرقی


معرفی قطعات جاروبرقی

جارو برقی انواع مختلفی دارد مثلا برخی از جارو برقی‌ها دارای استفاده‌ صنعتی هستند و موتور‌ آن‌ها قدرتمند است؛ برخی دیگر نیز استفاده‌ تجاری دارند که برای جارو کشیدن پاساژ‌ها و مجتمعات استفاده می‌شوند. در این مقاله ما جارو برقی خانگی را که دارای بیشترین استفاده در سطح کشور است را بررسی می‌کنیم.

در این مقاله می‌خواهیم قطعات جارو برقی را بشناسیم و تا حدودی درمورد اجزای موتور جارو برقی و اجزای خود جارو برقی آشنا می‌کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید این قطعات را بشناسید، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

اجزای موتور جاروبرقى

می‌توانیم بگوییم مهم‌ترین قطعه داخل جاروبرقی همین قطعه است. هرچند جاروبرقی ,  نوعی ماشین است که تمامی قطعات آن در کنار هم مکش را انجام می‌دهند، اما اصلی‌ترین قطعه‌ای که باعث این عملیات می‌شود موتور آن است. موتورهای جاروبرقی معمولا از نوع موتور یونیورسال می‌باشد، به این معنی که موتور الکتریکی هم با جریان ac  و هم با جریان dc می‌تواند کار کند.

اجزای موتور جارو برقی , شامل مواردی مانند روتور یا آرمیچر، استاتور، کلکتور و جاروبک است که به‌صورت مختصر هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.


تعمیر جاروبرقی بوش در منزل


استاتور

استاتور، یکی از قسمت‌های ساکن موتور و در داخل جارو برقی قرار گرفته است که وظیفه‌ آن این است که میدان الکتریکی درون موتور را برقرار کند، درنتیجه با این میدان برق به قطعات می‌رسد.

استاتور جاروبرقی
قطعات جاروبرقی

روتور یا آرمیچر

آرمیچر بخشی از موتور جاروبرقبی است که چرخان می‌باشد که خودش از بخش‌های مختلفی مانند بلبرینگ، کلکتور و .. ساخته شده است. تمامی این بخش‌ها در کنار هم، عملکرد چرخش را انجام می‌دهند.

جاروبک‌ها یا زغال‌ها

وظیفه جاروبک‌ها یا زغال‌ها، انتقال انرژی الکتریکی به کلکتور آرمیچر است. این قسمت از موتور دارای اهمیت زیادی است و اگر جنس نامرغوبی داشته باشد، درون دستگاه ممکن است جرقه بزند و همین باعث خرابی زود رس آن شود.

جاروبک‌ها یا زغال‌ها جاروبرقی

پروانه جاروبرقی

در اجزای مونور جاروبرقی دو پروانه وجود دارد که یکی ثابت و دیگری متحرک می‌باشد. پروانه‌ متحرک یک پروانه‌ متصل به محور آرمیچر است که باعث می‌شود مکش در جارو برقی به وجود ‌آید. پروانه‌ ثابت نیز هوای مکیده شده را به سمت بیرون از موتور هدایت می‌کند.

پروانه جاروبرقی

کلکتور یا بالشتک

کلکتور یا بالشتک، دو دسته سیم پیچ هستند که روی تیغه‌های فلزی نصب شده‌اند و باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی برای چرخش روتور می‌شوند.

اگر عملکرد یکی از اجزای موتور جارو برقی با مشکل روبرو شود، کارکرد موتور احتمالا با اختلال خواهد بود که برای تعمیر آن باید اقدام کنید.

دیگر قطعات داخلی جارو برقی

دیگر قطعات داخلی جارو برقی که در ایجاد مکش در این دستگاه نقش دارند، می‌توان به  قطعاتی مانند مدار جارو برقی، فیلتر، کیسه و … اشاره کرد که وجود هر یک از آن‌ها برای جارو کشیدن، ضروری می‌باشد. در این بخش، این قطعات را بررسی می‌کنیم.

مدار جارو برقی

وظیفه مدار جارو برقی، کنترل و تنظیم سرعت موتور و مکش می‌باشد. درواقع با تغییر قدرت جاروبرقی، برای مدار تعیین می‌کنید که با چه میزان کنترل بر روی میدان الکتریکی، قدرت مکش را عوض کند. علاوه‌براین اگر کیسه‌ جارو برقی پر شده باشد، مدار اخطار می‌دهد که نیروی موجود در دستگاه به خوبی تخلیه نمی‌شود. این مورد می‌تواند باعث سوختن موتور دستگاه شود.

مدار جارو برقی

فیلتر جارو برقی

یکی دیگر از قطعات جاروبرقی فیلتر است که وظیفه‌ آن، جذب گرد و غبار مکیده شده و جلوگیری از رسیدن آن به موتور دستگاه است. این قطعه در واقع نقش مفیدی در عملکرد بهینه‌ دستگاه دارد.

فیلتر جارو برقی

کیسه جاروبرقی

این قطعه محفظه‌ای است که زباله‌های ریز و گرد و غباری که از سطوح مکیده می‌شود، به درون آن ریخته می‌شوند. اگر این کیسه پر شود، شاهد کاهش کیفیت مکش جارو خواهید بود. به همین دلیل توصیه شده است که هر زمان کیسه پر شد، به‌سرعت آن را تعویض کنید.

کیسه جاروبرقی

قطعات جاروبرقی که در قسمت بیرونی وجود دارند

قطعاتی که تا این بخش بررسی کردیم به داخل جارو برقی مربوط بود، اما چه قطعاتی در قسمت‌های بیرونی آن وجود دارد؟

خرطومی

خرطومی یکی از بخش‌های دسته جاروبرقی است که جنس منعطفی دارد، این قطعه مسیر مکش از سطح به درون کیسه را می‌سازد. این قطعه دارای سایز‌های مختلفی است که هر کدام برای مدل‌های خاصی از جاروبرقی کاربرد دارند.

خرطومی
اقلام جاروبرقی

برس یا پارویی

پارویی جاروبرقی قطعه‌ای است که به‌صورت مستقیم با زمین در ارتباط است و سری‌های جدید و متنوعی برای جارو کشیدن فرش، موکت، سطح سنگی و …  از آن به تولید می‌رسد.

برس یا پارویی
اجزای جاروبرقی
اقلام جاروبرقی
اقلام جاروبرقی

لوله تلسکوپی

این لوله فلزی، قسمتی از جاروبرقی است که محکم و سفت است. همین ویژگی باعث می‌شود راحت‌تر بتوان آن را در حالت ایستاده‌، روی زمین حرکت داد و نیازی به خم شدن بیش از حد نباشد.

لوله تلسکوپی
اقلام جاروبرقی

تمامی قطعات جارو برقی که بیان کردیم در برندهای مختلف ممکن است تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند. البته کارکرد آن‌ها با یکدیگر یکسان است. اما تفاوت در این است که نمی‌توان قطعات جارو برقی برندی مانند ال جی را بر روی جارو برقی برندی دیگر مانند سامسونگ قرار دهیم.

در سایت قائم یدک می‌توانید تمامی قطعات جاروبرقی را در برندهای مختلف را تهیه نمایید.

پشتیبان قائم یدک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *